Festival bez programu? JAMA ukázala, ako vzniká zážitok, keď pravidlá určuje slobodná hra

V okolí Banskej Štiavnice sa konal štvrtý ročník podujatia JAMA, ktoré vzniklo na počesť umelca Milana Adamčiaka.
Hru a únik môžeme považovať za základné princípy toho, ako žil a tvoril Milan Adamčiak. Multimediálny umelec zo svojej podstaty spochybňoval, pokúšal, hľadal a objavoval.
A práve poctou tomuto hravému hľadaniu chce byť podujatie JAMA, ktoré uplynulý víkend prebehlo v Banskej Štiavnici. Už štvrtý rok sa konalo v regióne, kde významná osobnosť slovenského experimentálneho umenia trávila posledné roky svojho života, a pripomenulo, čím je Adamčiakovo dielo vzácne.
Ak chcete, JAMA môže byť prehliadkou súčasného umenia či festivalom, ktorý snúbi hudobné experimenty, performancie, výstavy a prednášky domácich aj zahraničných osobností. Jej názov vychádza z umelcovho podpisu a každý ročník je datovaný číslom Adamčiakových nedožitých narodenín, je teda aj spomienkou.
Úplne najviac je však JAMA prostredím a zážitkom. Pri návšteve na chvíľu umožňuje vystúpiť zo zabehnutých koľají a vnímať deje okolo novými očami, ušami, mysľou. Tento rok ešte silnejšie, keďže program podujatia bol vopred úmyselne utajený.



Naladiť sa na zážitok
Eva Vozárová a Fero Király, ktorí pod hlavičkou združenia ooo podujatie organizujú, sa totiž rozhodli 76. ročník JAMA poňať doslova ako hru.
Účastníci a účastníčky tak vopred poznali len hrubé časové kontúry programu a miesto konania jeho úvodného bloku. Po príchode získali hrací plán a sprievodcu hrou,