Denník N

Nový minister školstva musí robiť nepekné veci

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Každý rok, počas ktorého nezoberieme 50 najhorších škôl na Slovensku z rúk verejných zriaďovateľov a nevpustíme tam nový vietor, je stratený rok.

Autor je analytik INESS

Jednou z výhod trhového hospodárstva je, že nepotrebuje persónu zlého policajta. Zlým policajtom je neosobný mechanizmus ziskov a strát. Ten zabezpečuje, že zlé nápady alebo zle realizované dobré nápady dostanú červenú. Skôr či neskôr ľudia, ktorí s nimi prišli, prídu o peniaze, postavenie a možnosť v nich pokračovať. Nepomôžu nadávky, slzy ani vyhrážanie sa. Nie je totižto komu ich adresovať.

Vo verejnom sektore také niečo neexistuje. Tu musí prísť osoba, ktorá naberie odvahu, buchne po stole a povie – toto rušíme a títo ľudia prídu o prácu, peniaze a postavenie. A to je nepekné. Ale vo svete mimo rajskej záhrady, kde sme ešte nevyriešili všetky problémy a svet nezamrzol v dokonalosti, je to nutné. Inak sa zo služby stane záťaž. A tým sa dostávame k školstvu.

Nefunkčné školy

V školstve je množstvo problémov, ktorých riešenie si vyžaduje robiť nepekné veci. Zoberme si tri príklady.

Na Slovensku máme desiatky škôl, ktoré deň čo deň vzdelávajú tisíce detí a výsledkom je nič. Tieto deti sa nenaučia základné gramotnosti, pravidelne prepadajú a časť z nich nedokončí ani základnú školu. Práca s nimi určite nie je jednoduchá, ale netvárme sa, že to nie je zlyhanie škôl. Predpokladať opak znamená, že tieto deti sú od narodenia odsúdené na neúspech. A pritom zo zahraničných skúsenosti vieme, že to tak nemusí byť.

Riešenie však nie je pekné. Je treba úplne prekopať fungovanie týchto škôl a vymeniť v nich ľudí. Jednoducho zobrať tieto školy ich zriaďovateľom. Hocijako. Privatizovať ich alebo tam vpustiť súkromný manažment cez súkromno-verejné partnerstvo. Tak to spravili v niektorých regiónoch Veľkej Británie alebo školských okrskoch v USA. A namiesto miestnych zriaďovateľov, ktorí vidia vlastnú školu v tom lepšom prípade ako záťaž alebo v tom horšom prípade ako nástroj moci a peňazí, to prebrali vzdelávacie neziskové organizácie, súkromní podnikatelia so sieťami škôl alebo vzdelávacie startupy. Nie všetkým sa podaril zázrak, ale veľa z nich uspelo a vďaka nim máme dôkazy, že sa to dá.

Každý rok, počas ktorého neurobíme čiaru, nezoberieme 50 najhorších škôl na Slovensku z rúk verejných zriaďovateľov a nevpustíme tam nový vietor, je stratený rok. To sa nedá vyriešiť doučením učiteľov, zvýšením platov, lepšími učebnicami alebo preplatením asistentov. To sa dá vyriešiť iba tak, že minister školstva spraví nepekné veci.

P

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školstvo

Komentáre

Teraz najčítanejšie