Denník N

Scholzovi partneri varujú pred predajom prístavu v Hamburgu čínskej firme. Môže poslúžiť na vydieranie

Kontajner čínskej štátnej spoločnosti Cosco v prístave v Hamburgu. Foto - TASR/AP
Kontajner čínskej štátnej spoločnosti Cosco v prístave v Hamburgu. Foto – TASR/AP

Predaj 25-percentného podielu v hamburskom prístave nakoniec vláda v stredu schválila. Pred obchodom varovala Európska komisia a aj Scholzovi koaliční partneri. Blokáda tovaru by mohla hroziť, napríklad ak by sa Čína pokúsila získať Taiwan. Podľa analytika je však prístav len zlomok nemeckej a európskej závislosti od Číny.

Správu sme aktualizovali. 

Kancelár Olaf Scholz za posledné dni otvoril ďalšiu výbušnú tému. Kým minister hospodárstva Robert Habeck (Zelení) v septembri oznamoval „koniec naivity pri obchode s Čínou“, nemecká vláda tento týždeň umožnila čínskej štátnej firme Cosco prevziať 25-percentný podiel hamburského prístavu.

Firma už vlastní prekladiská kontajnerov v prístavoch v Rotterdame alebo Antverpách a Hamburg by tak bol ďalším veľkým prístavom, ktorý by mala pod palcom čínska vláda.

K uzavretiu obchodu chýbalo už len schválenie od spolkovej vlády pod vedením Scholza. Jej postoj však nebol jednotný a nakoniec vyústil do kompromisu, podľa ktorého čínska firma nemôže nič vetovať ani získať výsadné práva.

Prístav ako nástroj vydierania

Severoeurópske prístavy už roky súťažia o dohody s Čínou, vyhľadávajú ich potom viac čínski prepravcovia a spolu s nimi aj ich investície.

Hoci Nemecko ponúkalo na predaj len časť terminálu na nákladné kontajnery, štátna firma Cosco mala pôvodne kúpou získať

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Čína a Taiwan

Olaf Scholz

Svet

Teraz najčítanejšie