Scholzovi partneri varujú pred predajom prístavu v Hamburgu čínskej firme. Môže poslúžiť na vydieranie
Predaj 25-percentného podielu v hamburskom prístave nakoniec vláda v stredu schválila. Pred obchodom varovala Európska komisia a aj Scholzovi koaliční partneri. Blokáda tovaru by mohla hroziť, napríklad ak by sa Čína pokúsila získať Taiwan. Podľa analytika je však prístav len zlomok nemeckej a európskej závislosti od Číny.
Správu sme aktualizovali.
Kancelár Olaf Scholz za posledné dni otvoril ďalšiu výbušnú tému. Kým minister hospodárstva Robert Habeck (Zelení) v septembri oznamoval „koniec naivity pri obchode s Čínou“, nemecká vláda tento týždeň umožnila čínskej štátnej firme Cosco prevziať 25-percentný podiel hamburského prístavu.
Firma už vlastní prekladiská kontajnerov v prístavoch v Rotterdame alebo Antverpách a Hamburg by tak bol ďalším veľkým prístavom, ktorý by mala pod palcom čínska vláda.
K uzavretiu obchodu chýbalo už len schválenie od spolkovej vlády pod vedením Scholza. Jej postoj však nebol jednotný a nakoniec vyústil do kompromisu, podľa ktorého čínska firma nemôže nič vetovať ani získať výsadné práva.
Prístav ako nástroj vydierania
Severoeurópske prístavy už roky súťažia o dohody s Čínou, vyhľadávajú ich potom viac čínski prepravcovia a spolu s nimi aj ich investície.
Hoci Nemecko ponúkalo na predaj len časť terminálu na nákladné kontajnery, štátna firma Cosco mala pôvodne kúpou získať