Denník N

Vrátil som sa, aby som vás povzbudil. Jula Satinského oživili ukrajinské technológie

Foto: Jozef Uhliarik
Foto: Jozef Uhliarik

Dnešné Slovensko je naozaj turbulentné, zažívame vlny nenávisti a hoaxov, hádame sa a nedokončujeme pozitívne veci. Známy hlas vyzýva Slovákov, aby to zmenili.

Mal veľmi konzervatívny vzťah k technológiám. Na počítači začal písať, až keď ho používali všetci v jeho okolí. Najradšej mal pero a papier, neskôr písací stroj. Inovácie mu však imponovali, časom začal faxovať a na sklonku života už stihol poslať aj pár emailov. A bol veľkým fanúšikom kybernetiky.

Bol zároveň finančne veľmi zodpovedný. Robil si finančné plány. Najskôr peniaze zarobil, potom ich minul. „Mal ich veľmi rád a rád ich aj míňal, najmä na dobré jedlo. Dal nám veľmi dobrú školu do života v tejto oblasti. Chcel, aby sme si zarobené peniaze vážili,“ hovorí Lucia Molnár Satinská o svojom otcovi.

Julo Satinský ožil, aby odovzdal Slovákom zopár odkazov. „Moji milí Slováci, to som ja Julo. Vrátil som sa, aby som vás povzbudil. Čo je načaté, treba najskôr dokončiť. Nie je to ľahké, ale…“ hovorí Julo Satinský 20 rokov po svojej smrti. Podarilo sa to vďaka technológii, ktorú vyvinuli ukrajinskí startupisti z firmy Respeecher. Mimochodom, práve vďaka ich riešeniu bude hlas Dartha Vadera zo Star Wars v budúcnosti „dabovať“ umelá inteligencia. „Vôbec po prvýkrát sa na Slovensku použila deep fake technológia na veľmi pozitívnu vec,“ vysvetľuje Dáša Juríková, šéfka Brand Hubu Slovenskej sporiteľne. Deep fake je technológia, ktorá umožňuje vložiť niekomu do úst slová, ktoré nikdy nepovedal.

Julo to povedal už pred 30 rokmi

V tomto prípade však nejde o fabuláciu. Satinský pred viac ako 30 rokmi napísal knihu Moji milí Slováci, v ktorej sa venuje aj častému neduhu Slovákov – neschopnosti dokončiť, čo načali. „A práve to nám zapadlo do konceptu, ktorým sa nesie naša kampaň. A síce potrebe veriť v seba a v lepšiu budúcnosť,“ konštatuje Juriková. Julo Satinský vedel kritizovať vždy veľmi ľudsky a je schopný osloviť ľudí aj dnes, verí šéfka Brandu Hubu sporiteľne.

Julov hlas sa vďaka technologickým inováciám stal súčasťou reklamnej kampane Slovenskej sporiteľne. „Do poslednej chvíle som neverila, že to vyjde. Keď som však počula tatov hlas hovoriť nové posolstvá, mala som zimomriavky. Bolo to na nerozoznanie od jeho reálnych nahrávok. Je naozaj verný a považujem toto celé za malý vedecký zázrak,“ dodáva Julova dcéra Lucia. Keďže si rodina Jula Satinského dáva veľký pozor na jeho odkaz, od začiatku bolo jasné, že pristúpi len na pozitívny odkaz. „Nápad nás naozaj oslovil a povedali sme si, že ideme do toho,“ dodáva Lucia Satinská. Odkaz kampane je totiž jasný – aby sa ľuďom na Slovensku dobre žilo, treba veci dokončovať. „V krajinách, kde je úroveň sebadôvery a optimizmu vysoká, týmto krajinám sa aj ekonomicky lepšie darí,“ mieni Juríková.

Ako je to vôbec možné

Foto: Jozef Uhliarik

„Hovoríme aj o finančnom zdraví a plánovaní,“ vysvetľuje Dáša Juríková. Ľudia nájdu na špeciálne pripravenom webe rôzne nástroje, ktoré im pomôžu upratať si vo financiách. Chladnú hlavu si pritom pri výdavkoch treba udržať najmä v predvianočnom čase. „Zbytočné zadlžovanie sa pred Vianocami nie je správna cesta, ktorou by mali ľudia vykročiť do nového roka. Ak si už zobrať úver, tak nech, tak nech to má zmysel a napríklad im pomôže ušetriť v budúcnosti,“ odkazuje Dáša Juríková.

Osloviť ľudí Julovým hlasom pritom nebol úplne jednoduchý proces. Umelá inteligencia sa musela naučiť slovenčinu. Táto fáza trvala vyše mesiaca. Následne spracovávala množstvo Julových nahrávok. „Nato, aby mal výsledok aj správny výraz, emóciu a dynamiku, je potrebný aj podkladový hlas, ktorý umelá inteligencia zafarbí. Všetky tieto ingrediencie dodal herec Michal Hudák,“ uzatvára Dáša Juríková.

Foto: Jozef Uhliarik

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie