Denník N

Nové tváre slovenského jazzu: Bez starostí o budúcnosť žánru

Peter Palaj trio. Foto - autor
Peter Palaj trio. Foto – autor

Táto súťažná prehliadka nie je taká mediálna hviezda ako Bratislavské jazzové dni, ale prešli ňou všetci naši významnejší jazzmani.

Súťažná prehliadka Nové tváre slovenského jazzu (predtým jazzové Vianoce, do začiatku 90. rokov v Žiline) nie je taká mediálna hviezda ako Bratislavské jazzové dni, ale absolvovali ju hádam všetci významnejší jazzmani, ktorí sa objavili na našej scéne objavili za posledných 29 rokov – presne tento ročník sa totiž konal v nedeľu.

Nové tváre tradične organizuje Slovenská jazzová spoločnosť a tradične ponúka účinkujúcim to, čo určite nedostanú neskôr ani v plných nadšených sálach: Prítomnosť kompetentnej poroty, zostavenej z najlepších inštrumentalistov daného nástroja na Slovensku a záverečný obsiahly balík dobrých rád v rámci besedy s účinkujúcimi. No a samozrejme ceny, ktoré majú okrem diplomov aj finančný rozmer (prípadne pozvánku na týždenný workshop Letná jazzová dielňa).

Tohtoročná prehliadka sa už tradične konala v Nu Spirit Bare a príjemným prekvapením bola divácka účasť – predsa len, tradičný termín Nových tvárí je nedeľa popoludní, takže publikum vždy tvorili skôr kolegovia z kapiel a ich kamaráti. Toho roku sa zdalo, že pomerne dosť ľudí prišlo ako na riadny koncert s tým, že pri nápojoch vyčkali celý čas a živo reagovali na vystúpenia. Dočkali sa výborných výkonov od ôsmich kapiel a sólistov, ktorých predseda poroty Matúš Jakabčic vybral spomedzi 18 prihlásených.

Vo všetkých smeroch najzrelší jazzový kapelový prejav malo trio zvolenského gitaristu Petra Palaja, ktorý má len 21 rokov a mimoriadny talent ukazuje už od tínedžerských čias. Študent JAMU v Brne vystúpil so svojim triom s rovesníkom Kristiánom Kurucom za bicími a trochu starším Petrom Kormanom s kontrabasom. Zapamätajte si tieto mená, ešte u nich budete počuť. Počuli sme esenciu jazzu na vysokej úrovni. Rovnako starý je klavirista Andrej Farkaš z Levíc, ktorý vystúpil sólovo, čo je mimoriadne odvážny počin, a na pódiu zažiaril intenzívny jazzový jas. No a rok 1994 mala v dátume narodenia aj speváčka Eva Halčinová z Kežmarku so skvelým hlasom a výrazom. Spievala v poľštine a svojím setom prisľúbila, že ani jazzový šansón sa nemusí báť o posily.

Najmladší účinkujúci bol rodák z Humenného, len 16-ročný saxofonista Nikola Bankov, ktorý rastie na naozaj výrazného hráča, hlavne, ak sa stane súčasťou nejakej originálne smerujúcej kapely. Pretože aj o to ide v súťaži, zvolať partiu pre jam session je jednoduché, ale venovať sa systematicky nejakému projektu s vlastnou tvárou je oveľa ťažšie.

Trio GrooveHub je na scéne už celkom etablované, toho roku dokonca otváralo hlavné pódium BJD, keďže vlani vyhralo v diváckej súťaži. Hrá hutné fusion a potvrdilo suverenitu, zohratosť, ale tiež aj možný priestor na jazzové interakcie a vznik nových vecí priamo na mieste – ten trochu chýbal. Táto bratislavská formácia však každopádne vyrástla z detských gatí, vydala prvý album a jej sound je úplne v kompetencii výborných hráčov. Naopak, trochu upratať si musí – v hudbe aj v kapele – gitarista košický gitarista Martin Bertič, ale má všetky predpoklady na to, aby v budúcnosti prekvapil niečím naozaj zrelým. Zaujal aj jeho spoluhráč, 20-ročný saxofonista Miloš Kostar.

Banskobystrickí Especias spájajú jazz s hispánskou tradíciou a robia to farbisto a zaujímavo. Najvýraznejším členom je hráč na akordeóne Filip Urda. Heligónka (tlačidlová harmonika) sa navyše na súťaži objavila historicky pravdepodobne prvýkrát. Rytmike pekne slúži a ženskou rukou jej dáva os basgitaristka Barbora Comendant.

SwinGang z Bratislavy sa na vysokej úrovni venuje gypsy jazzu s dvoma gitarami, kontrabasom, husľami a speváčkou Andreou Babjakovou-Kružliakovou. Robia to štýlovo a pôvabne, takže je to horúci tip aj pre ľudí, ktorí intelektuálnejší jazz nevyhľadávajú. Spomedzi hudobníkov vynikal kapelník, huslista Andrej Záhorec.

Porota po tradične zápalistom jednaní rozdelila grantový balík 1700 eur. Tradíciou festivalu je rozdeliť ho skôr na viacero menších cien, ktoré pôsobia motivujúco pre viac hudobníkov. No tento rok to bolo naozaj ťažké.

Marian Jaslovský

Nové tváre slovenského jazzu – ocenenia

Peter Palaj Trio – za presvedčivý jazzový výkon

GrooveHub – za kolektívny výkon

SwinGang – za kvalitné kolektívne oživovanie jazzovej tradície

Andrej Farkaš – za sólový výkon

Peter Palaj – za sólový výkon a dve autorské skladby

Filip Urda – za presvedčivý inštrumentálny výkon a pôvodnú autorskú skladbu

Nikola Bankov – saxofón – objav festivalu

Eva Halčinová – cena za individuálny výkon

 

Kultúra

Teraz najčítanejšie