Denník N

Dirigent Jordi Savall: Je zázrak, že aj dnes si veľa mladých zvolí cestu klasickej hudby

Jordi Savall diriguje koncert v tzv. Dolnom kostole v Pezinku. Foto - Martina Mlčúchová
Jordi Savall diriguje koncert v tzv. Dolnom kostole v Pezinku. Foto – Martina Mlčúchová

Keď sa pred niekoľkými týždňami objavili v Pezinku nenápadné plagátiky s nápisom „Jordi Savall Koncert“ v kinosále Domu kultúry vo volebnú sobotu 29. októbra (a na dôvažok zadarmo), väčšina znalcov klasickej hudby to považovala za žart. „To bude nejaký streaming, Jordi určite nepríde, pošle svojho asistenta, niečo tu nesedí… Jasné, teraz príde Savall a o týždeň hrá v estrádnej sále Radiohead…“

Postupne sa však informačný opar začal rozplývať. Vyšlo najavo, že jedna z najväčších osobností klasickej hudby naozaj príde, aby odohrala charitatívne vystúpenie pre seniorov a vylúčené komunity. Večer bol súčasťou jedného z európskych sociálnych projektov v spolupráci s oddelením sociálnych vecí Mesta Pezinok.

Koncert sa na poslednú chvíľu podarilo presunúť do akusticky (a esteticky) podstatne vhodnejšieho tzv. Dolného kostola; napriek voľbám a prázdninám prišlo vyše dvesto ľudí a bol fantastický. Maestro Savall tentoraz sám nehral, „len“ dirigoval mladšiu časť svojho orchestra Le Concert des Nations v programe z diel Lullyho, Bibera, Purcella, Corelliho, Hitu a Boccheriniho.

Krátko pred koncertom vyšlo najavo, že koncerty budú vlastne až dva – hneď na nasledujúci deň aj v Moyzesovej sieni v Bratislave pre utečencov z Ukrajiny. Pred druhým koncertom si našiel čas na rozhovor.

Toto je už vaša tretia návšteva Slovenska, ale teraz vystupujete v komornejšom kontexte. Nehráte vo veľkej koncertnej sále ani na veľkom festivale ako pri predošlých vystúpeniach na BHS 2009 a v rámci projektu Košice – európske hlavné mesto kultúry 2013. Aké pocity vás teda sprevádzajú po takmer desiatich rokoch?

Je pre mňa veľkým potešením môcť tu opäť koncertovať – tentoraz s mojím mládežníckym súborom. Pre našich mladých hráčov bola veľmi príjemná možnosť spoznať nielen Bratislavu, ale aj menšie slovenské mesto ako Pezinok, kde bolo skvelé publikum. Veľmi ma teší, s akým záujmom o umenie a hudbu sme sa stretli a koľko kultúry v mestách vidieť: máte krásne a dobre zreštaurované historické budovy, v parkoch je veľmi príjemná atmosféra. Kultúra je tu všade veľmi prítomná.

To sa počúva veľmi dobre, najmä v súvislosti s neustálymi sťažnosťami na celkový úpadok umeleckej kultúry. Aj pri klasickej hudbe sa neustále hovorí o jej vymieraní, o tom, že publikum je stále staršie a menej početné. Na druhej strane však vidíme stále viac mladých ľudí, ktorí sa klasike venujú s nesmiernym zanietením, nehovoriac o množstve nových festivalov či projektov aj mimo oficiálnych inštitúcií. Ako sa na to pozeráte vy?

Tu treba rozlišovať medzi takpovediac „veľkou“ produkciou hudby na globálnej úrovni a tým, čo sa odohráva v našich mestách a rodinách. Je jasné, že hudobný trh, v rámci ktorého fungujú

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hudba

Rozhovory

Kultúra

Teraz najčítanejšie