Pre dospelých je poslušnosť u detí najvyššia hodnota. Ja mám z toho strach, hovorí psychológ

Naša spoločnosť produkuje stovky nešťastných detí, tvrdí detský psychológ Viktor Križo. Všetci si všimnú dieťa, ktoré kričí, nikto si však nevšíma tie tiché, neviditeľné deti, ktoré majú problém so sociálnym začlenením.
Viktor Križo roky na terapiách a v triedach počúva problémy detí a tínedžerov v Bratislave. Aj on hľadá vysvetlenie, prečo šestnásťročný chlapec prinesie do školy sekeru alebo prečo 19-ročný človek zavraždí dvoch ľudí. Na Slovensku podľa neho existuje podhubie stoviek nešťastných detí – dievčatá v Bratislave majú problém so sebapoškodzovaním a chlapci s nelátkovými závislosťami napríklad od videohier.
Hlavný problém je, že tieto deti sa dostanú k detskému psychiatrovi nie včas, ale až keď je neskoro. „Stalo sa nám, že sme poslali štrnásťročné dievča, ktoré sa predávkovalo, v noci na Kramáre. A nemocnica nám ju do pol hodiny otočila naspäť. Sú takí preťažení, že berú pacientov asi iba vtedy, keď im trčí nôž z chrbta,“ vysvetľuje psychológ z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva Bratislava 3.
Križovi až tak nerobia starosti deti, ktoré v triede vyrušujú a sú hyperaktívne. Všíma si skôr tiché a nenápadné deti, ktoré sa nevedia zaradiť do kolektívu. „Keď vidím, že dieťa odpovedá sociálne žiaduco, že sa ku mne snaží byť milé a dobré, tak si hovorím: čo toto dieťa potrebuje? V detstve je zdravé byť aj v odpore,“ hovorí.
V rozhovore sa dočítate:
- prečo prežívali deti a učitelia v škole vraha zo Zámockej pocit viny,
- o prípade zanedbanej rodiny, kde 8-ročné dieťa hovorilo matke „tá pani so psom“,
- prečo pri pomoci deťom zlyháva ministerstvo zdravotníctva a práce.
Ako ste reagovali keď ste počuli, čo sa stalo v Novákoch, kde študent útočil so sekerou?
Úprimne, cítil som strach. Pracujem ako psychológ s deťmi v riziku. Keď si čítam, ako nenápadne sa prejavoval vrah zo Zámockej, tak myslím na to, či nemám medzi klientmi podobných. Po útoku chlapca sekerou v Novákoch som si ešte viac uvedomil, že potenciálne každé dieťa, s ktorým prichádzam do kontaktu, môže byť ohrozené podobnými myšlienkami.
Cítite aj strach z toho, že vás dieťa napadne?
Nebojím sa priamo toho, skôr toho, aby som niečo nepodcenil. Uvažujem nad tým, čo ešte môžem robiť, aby som takýmto činom predišiel. Hranica medzi normálnym a patologickým správaním sa stáva veľmi krehká. Často počujem od detí, ako hovoria: „Zabijem ho. Dám mu nôž do chrbta.“ Cítim, že posledné roky sa stenčuje hranica medzi tým, že to poviem len tak z hnevu, a tým, že to urobím.
Vaša poradňa robila krízovú intervenciu v škole, kam chodil vrah zo Zámockej. Ako to prežíva škola?
Nebol som tam ja, ale rozprávali sme sa o tom s kolegami. Bolo tam asi dvanásť či pätnásť školských psychológov, ktorí neboli iba z našej poradne, ale pozbierali sa z viacerých škôl. V našom obvode máme vyškolených 70 školských psychológov na krízovú intervenciu, takže sme naozaj dobre nachystaní. Aj keď táto škola patrila medzi tie, ktoré neboli naklonené spolupráci s nami. Po udalosti nastal zvrat a boli spolupracujúci. Pozoroval som však, koľko ľudí bolo zasiahnutých touto vraždou a strachom, že si to nevšimli a môže to ktokoľvek urobiť znova. Psychológovia s nimi intenzívne komunikovali asi dva týždne.
Ako vlastne vyzerá práca psychológov v škole po takej udalosti?
Psychológovia navštívili všetky triedy, ktoré mali kontakt s kritickým dieťaťom. Priamo jeho triedu, ale aj spolužiakov zo zmiešaných hodín. Medzi zasiahnuté triedy patria aj kamaráti v iných triedach alebo deti, ktoré to ťažko prežívajú. Pokiaľ sú to jednotlivci, pracuje sa s nimi individuálne. Pokiaľ v celej triede panuje panika, krízová intervencia sa robí so všetkými deťmi. Psychológovia hovoria aj s učiteľmi a rodičmi.

Čo prežívajú deti a učitelia? Ako to na nich doľahne, keď sa jedno ráno dozvedia, že ich spolužiak bol vlastne terorista?
Musel to byť des. Pri podobných intervenciách som pozoroval, že veľký strach zavládne u jeho kamarátov, ktorí o tom nevedeli. Cítia výčitky, či nemali niečo urobiť, a očakávajú ich zo strany ostatných. Ak som s ním bol kamarát, teraz ma budú pravdepodobne ostatní podozrievať,