Denník N

Realita tu už nezohráva skoro žiadnu rolu, hovorí šéf konzervatívneho týždenníka o Orbánovej propagande

Csaba Lukács. Foto - Magyar Hang/László Végh
Csaba Lukács. Foto – Magyar Hang/László Végh

Namiesto tradičných médií bude maďarská vláda investovať do kampaní na Facebooku a TikToku, myslí si Csaba Lukács.

Týždenník a spravodajský portál Magyar Hang má medzi maďarskými novinami jedinečnú pozíciu: nedostávajú pozvánku na žiadne vládne podujatia, ich novinárov nepustia na tlačové konferencie vlády a v Maďarsku sa nenájde firma, ktorá by sa podujala na ich vytlačenie, preto svoje noviny tlačia v bratislavskom Petit Presse.

Csaba Lukács, riaditeľ novín, ktorý pochádza z rumunského Sedmohradska, v rozhovore pre Napunk hovorí aj o tom:

  • prečo je sú maďarské médiá kritické voči vláde rozčarovanejšie, než boli pred štvrtým dvojtretinovým víťazstvom Fideszu,
  • prečo maďarská vláda považuje jeho noviny za zvlášť nebezpečné,
  • prečo Fidesz prestal dôverovať tradičným médiám,
  • prečo sa maďarskí konzervatívci rozhodnejšie nedištancujú od Orbánovej proruskej politiky.

Od kolegov v Maďarsku počúvame, že po aprílových voľbách a štvrtom dvojtretinovom víťazstve Fideszu je rozčarovanie väčšie ako kedykoľvek v minulosti, a mnohí uvažujú o ukončení kariéry. Ako vidíte súčasnú situáciu vy?

Zdá sa, že novinárstvo v Maďarsku je dnes výkrikom do tmy. Darmo napíšeme čokoľvek, výsledky volieb ukazujú, že máme krajinu bez dôsledkov. Drasticky sme tomu čelili vtedy, keď sme ešte v niekdajšom denníku Magyar Nemzet odhalili príbeh vládneho poslanca Lajosa Kósu a jeho kontroverzného dedičstva. Kósa vraj dostal 800 miliónov forintov ako čarokrásne švajčiarske dedičstvo. Jednoznačne sa potvrdilo, že ide o korupčnú kauzu, no aj potom ho vo voľbách znovu zvolili vo svojom obvode s viac ako šesťdesiatimi percentami.

V Maďarsku politici nekončia pre korupciu či škandály, ktoré súvisia so sexualitou alebo s užívaním drog a podobne. Pre novinára je to veľmi frustrujúce, pretože to v ňom vyvoláva pocit, že jeho práca je úplne zbytočná.

Ako sa to týka vás osobne? O koľko vám to sťažuje prácu?

Aj my sme mali ťažké obdobie. Na stránke profession.hu mám profil a plán B je, že by som zmenil profesiu. Na to však mám svoju prácu príliš rád. Pokúsim sa ju robiť dovtedy, kým bude fungovať. Je veľmi ťažké nájsť motiváciu a po voľbách bol veľký úpadok aj u nás. Bolo presne vidieť, že rozčarovaní boli nielen novinári, ale aj čitatelia. Náš predaj klesol o 15 – 20 percent.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

Rozhovory

Viktor Orbán

Svet

Teraz najčítanejšie