Denník N

Dielo dňa: Kult moreny

Kult Moreny II. , 170 x 120 cm, pyrografia na preglejke, kolorovaná lazúrami na drevo, 2015.
Kult Moreny II. , 170 x 120 cm, pyrografia na preglejke, kolorovaná lazúrami na drevo, 2015.

Jarmila Mitríková a Dávid Demjanovič vymýšľajú fiktívne príbehy, ktoré však majú viac spoločné s  realitou, než by sa mohlo zdať.

Keby nezačali mladí umelci Jarmila Mitríková a Dávid Demjanovič využívať techniku pyrografie, ostala by zabudnutá kdesi v minulosti a zatvorená v chalupách po starých rodičoch. Kedysi sa pomerne bežne využívala ako základ domáceho kutilstva, ak prišlo na zdobenie drevených dekoračných predmetov.

Dnes sa už dajú zohnať aj nové špeciálne pyrografické perá, mladá umelecká dvojica však dáva prednosť starým spájkovačkám, hoci nevydržia takú záťaž. Fakt je však i to, že nikdy to nebola iba zvláštna technika, ktorá diela Jarmily Mitríkovej a Dávida Demjanoviča odlišovala od iných.

Slovenský vesmírny program, cepovanie medveďov ako obdoba španielskych býčích zápasov – v ich pyrografiách je všetko možné. Skutočné udalosti z rozličných krajín miešajú s mýtmi, poverami, komplexmi i predsudkami na pozadí známych či fiktívnych prírodných i architektonických dominánt.

Obraz Kult Moreny II. tiež na prvý pohľad pôsobí ako výjav z rekreácie niekde na horách. Skupinka ľudí tu vzdáva hold Morene. Dielo je zo série prác, ktorá rozvíja tému náboženstva, folklóru, povier, spirituality a skúma ich vzájomný vplyv s politickými zriadeniami v našom geopolitickom priestore respektíve to, ako boli využívané na propagandistické účely.

„Inšpirujeme sa históriou rôznych tajných spolkov a náboženských organizácií – napríklad tendenciami rasisticko-okultistickej ariozofie v nacistickom Nemecku počas Tretej ríše, ktoré boli podporované štátom, alebo rozmachom špiritizmu počas prvej Československej republiky, ktorý bol potlačený komunistami,“ vysvetľujú autori. „V rámci týchto a mnohých ďalších tém vymýšľame fiktívne koncepty – napríklad špiritistický krúžok, ktorý by fungoval popri rádioamatérskom či streleckom v rámci organizácie SVAZARM, alebo – ako to je v prípade Kultu Moreny – návrat ku predkresťanským koreňom a vyznávaniu slovanských bohov a nadprirodzených bytostí.“

Sami však priznávajú, že hoci sa na ich dielach odohrávajú fiktívne príbehy, pri pohľade na dnešnú spoločnosť nepôsobia až tak nereálne. „Keď sa pozrieme na mieru latentnej agresivity v spoločnosti alebo na obdiv psychopatických typov politikov v histórii či súčasnosti – neprídu nám naše fikcie až také nereálne.“

Jarmila Mitríková a Dávid Demjanovič sú obaja absolventmi bratislavskej VŠVU a patria k najvýraznejším predstaviteľom súčasnej domácej scény. Svoju tvorbu prezentovali na viacerých domácich aj zahraničných výstav. Okrem tvorby pyrografií sa venujú aj vlastným projektom. Práve teraz sú na umeleckej rezidencii v holandskom Arnheme, v najbližších mesiacoch ich čaká aj skupinová výstava Strange Cities v Aténach a menšia sólová výstava v Prahe. Viac sa dozviete na http://www.mitrikovademjanovic.tumblr.com/ a http://jarmilamitrikova.com/.

Dielo dňa

Teraz najčítanejšie