Denník N

Ondrej Sokol, čo vozil Nórov: Bratislavskí vodiči áut už nie sú úplní psychopati

Keď sme žiadali bratislavský dopravný podnik o povolenie fotografovať respondenta pri práci, dostali sme podmienku, že len v novom autobuse. Tu je Ondrej Sokol v novom autobuse. Foto N - Tomáš Hrivňák
Keď sme žiadali bratislavský dopravný podnik o povolenie fotografovať respondenta pri práci, dostali sme podmienku, že len v novom autobuse. Tu je Ondrej Sokol v novom autobuse. Foto N – Tomáš Hrivňák

Ondrej Sokol je zrejme najlepší vodič autobusu spomedzi slovenských spisovateľov a určite najlepší spisovateľ spomedzi slovenských vodičov autobusov.

Jeho dve knihy Ako som vozil Nórov boli nečakanými bestsellermi a tento mesiac mu vychádza ich tretie pokračovanie Ako som vozil Kórejcov.

Znova sa nesie v duchu jeho hesla „jedinou nevýhodou práce vodiča autobusu sú cestujúci“ a znova obsahuje vybrúsené brilianty láskavého humoru ako napríklad tento:

„Postaršia pani sa ma lámanou angličtinou príde opýtať, či neviem, čo znamenajú rôznofarebné fľaky na zadkoch sobov, ktoré míňame. Náhodou to viem (sú to tetovania rôznych klanov, aby si svoje voľne pustené zvery rozpoznali). Rozhodnem sa byť vtipný: To je kvôli bezpečnému sexu. Pastieri si tým označujú, ktoré zvieratá kopú.“

Po tom, čo niekoľko rokov robil vodiča autobusu v Nórsku, aktuálne pracuje v bratislavskej MHD.

Aké ťažké je šoférovať autobus?

Časy starých autobusov, kde ste sa museli biť s obrovskou šaltpákou, sú už preč, na šoférovanie už dnes nepotrebujete fyzickú silu, aj z hľadiska ergonómie je to už to isté ako riadiť osobák. Takže ide už len o to zvyknúť si na rozmery: je to veľké, správa sa to inak, inak to brzdí. Treba si strážiť, kde máte rohy autobusu. Ale netreba už na to žiadne špeciálne schopnosti, stačí cvik. Keď si navyknete na rozmery, je to bez problémov.

Takže keby som ako priemerný vodič osobného auta sadol do autobusu a vyrazil do bratislavskej premávky, akú veľkú škodu by som spôsobil?

Pri zatáčaní za prvý roh by ste vyšli na chodník zadnými kolesami. Potom už záleží, či by tam bol kandeláber, značka alebo hlúčik chodcov čakajúcich na priechode…

Čo také vie o premávke na ceste vodič autobusu, čo nevedia vodiči áut?

Vie lepšie odhadnúť,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Bratislava

Doprava

Knihy

Rozhovory

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie