Denník N

Smer vybabral aj s transparentným účtom, ktorý sám presadil

Transakcie na transparenntom účte Smeru. Reprofoto - N
Transakcie na transparenntom účte Smeru. Reprofoto – N

Aktualizované 14.20 – Predvolebné transparentné účty mali odkryť, koľko a za čo presne strany míňajú počas kampane. Smer to vyriešil tak, že väčšinu peňazí poslal jednej reklamnej agentúre, ktorá má kampaň zabezpečiť.

Zavedenie transparentných účtov v nových volebných kódexoch malo do týchto parlamentných volieb priniesť prehľad o tom, z čoho strany financujú svoju predvolebnú reklamu, koľko peňazí ich kampaň vlastne stojí a kam tieto peniaze idú.

V ideálnej forme to teda mohlo vyzerať tak, že človek pri kliknutí na transparentný účet politickej strany odsleduje, koľko ide v ktorý mesiac na televíznu reklamu, koľko stoja letáky, koľko bilbordy a trebárs aj koľko berie moderátor straníckeho mítingu.

Jedna transakcia a hotovo

Zo slov ministra vnútra Roberta Kaliňáka (Smer), ktorého ľudia volebné zmeny pripravili, to tak skutočne vyzeralo. „Hlavná časť zmien vo volebných kódexoch bola urobená v kontrole finančných prostriedkov,“ vysvetľoval vlani v máji po schválení zákonov Kaliňák.

„Transparentné účty, online možnosť kontrolovať financovanie politických strán, sú pre verejnosť, ale aj médiá takým zdrojom informácií, že budú výrazným krokom dopredu v čistote financovania politického života.“

Aká je realita pri vládnej strane, ktorá zmeny presadila? Blogeri Michal Dragan a Jozef Petráš upozornili, že Smer si so zverejňovaním podrobných transakcií veľké starosti nerobil.

Na transparentný účet v Slovenskej sporiteľni previedol v polovici novembra dva milióny eur zo straníckej kasy a o štrnásť dní väčšinu z nich, čiže milión a pol, poslal ako zálohu reklamnej agentúre Uptown Production, ktorá má pre stranu kampaň organizačne zabezpečiť.

Smer problém nevidí

Minister kultúry Marek Maďarič, ktorý šéfuje volebnej kampani Smeru, si nemyslí, že by ich transparentný účet prezrádzal príliš málo. „Strana Smer prostredníctvom transparentného účtu poskytla relevantnú informáciu o tom, že v tejto chvíli vynakladá cez reklamnú agentúru na kampaň 1,5 milióna eur,“ tvrdí.

„Podrobnosti o jednotlivých položkách týchto výdavkov bude obsahovať záverečná správa, ktorá musí byť vypracovaná a odovzdaná do 4. apríla 2016.“

Poslanec Smeru Daniel Duchoň, ktorý je zároveň šéfom parlamentného finančného výboru, tiež žiadny problém nevidí. „Neviem sa vyjadriť k tomu, čo od transparentného účtu očakávala verejnosť,“ povedal. „Reklamná agentúra je subjektom, ktorý pre politickú stranu robí kampaň, nevidím problém v tom, že peniaze odišli jej.“

Na otázku, či má transparentný účet zmysel, ak na ňom nie sú vidieť podrobné transakcie, povedal, že áno. „Je jasne vidieť, komu to odišlo. O čo iné tam má ísť? Nemám pred sebou zákon, ale pochybujem, že sa tam hovorilo o tom, že transparentný účet má riešiť každú jednotlivú položku.“

Premiér a predseda strany Robert Fico opakuje, že Smer nemá problém s peniazmi na kampaň. Strana totiž získala len za posledné voľby od štátu takmer 24 miliónov eur.

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Voľby 2016

Slovensko

Teraz najčítanejšie