Študenti majú viac voľnosti, učiteľ sa mení na kouča. Na východe robia revolúciu vo vzdelávaní

Učitelia nečakali, kým sa úradníci rozhýbu. Výučbu začali meniť spolu s ľuďmi z praxe.

Foto: Filip Struhárik
Foto: Filip Struhárik

V zborovni elektrotechnickej priemyslovky v Prešove sedí sedem študentov – šiesti chalani a jedno dievča vo veku 17 až 18 rokov. Hovoríme spolu o tom, ako sa ich štúdium za posledný rok zmenilo. Čo sa naučili, čo vyskúšali, na aké problémy narazili.

Rozprávajú o vášni k niektorým predmetom a o predmetoch, ktorými musia len preplávať. Vedia pomenovať svoje chyby, nedostatky spolužiakov aj nezvládnutú prípravu niektorých učiteľov. Sťažujú sa, že už dlhší čas preberajú len základy, a radi by sa učili viac, niečo nové. Z ich strany necítime bežné bedákanie a nadávanie na učiteľov, ale vecnú a konštruktívnu kritiku. Rozumnú a uveriteľnú.

Títo študenti vyskúšali spolu so svojimi spolužiakmi z priemyslovky nový spôsob výučby. Vznikol v Holandsku a Prešov je prvé slovenské mesto, kde ho použili. Od septembra sa k experimentu pridala aj Technická univerzita v Košiciach.

Nový vzdelávací systém obsahuje prvky, ktoré sa často spomínajú v debatách o vzdelávaní v 21. storočí: učiteľ už nie je len postavička stojaca pred tabuľou a prednášajúca učivo apatickým deťom hrajúcim sa na mobiloch. Trieda je rozdelená do skupín a žiaci sa učia spoločne. Študujú novú teóriu, robia cvičenia, sú nútení spolupracovať a samostatne riešiť problémy. Dokonca si sami určujú, čo budú robiť na hodine a čo im ostane na domácu úlohu.

Učiteľ im hovorí, čo majú robiť, ale neurčuje im ako. Ak potrebujú pomôcť, pomôže. Chodí po triede, zisťuje, čo robia, ako im to ide a čo im štúdium komplikuje. Už nie je len učiteľom, stáva sa koučom.

Vhodná situácia v Prešove

Tento systém vzdelávania sa volá eduScrum a vytvorili ho holandskí učitelia fyziky a chémie. Inšpirovali sa Scrumom, agilnou technikou, ktorá sa používa najmä pri vývoji softvéru v IT firmách. Scrum je postavený na tímovej práci, získavaní spätnej väzby a je užitočný najmä pri riešení komplexných problémov. Ak je použitý správne, zvyšuje firmám flexibilitu, rýchlosť práce, jej kvalitu a umožňuje lepšiu kontrolu nad tým, či sa veci posúvajú vpred a či sa stíhajú dohodnuté termíny.

Ján Majoroš
Ján Majoroš

EduScrum pre slovenské školy objavil Ján Majoroš z košického Siemensu. Scrum v práci používal už viac ako desať rokov. Vo voľnom čase rozmýšľal, prečo sa slovenskému školstvu dlhodobo nedarí. „Riešili sme projektový manažment a veci, ktoré v projektoch nefungovali. Je tam určitá paralela. Aj tu sú zákazníci, ktorí sú nespokojní, nedostávajú produkt, ktorý chceli. Vedel som, že sa Scrum používa aj v iných oblastiach, nielen pri vývoji softvéru,“ hovorí. Zadal do vyhľadávača kľúčové slová škola a Scrum, a našiel odkaz na eduScrum. „Pozrel som sa na to a zistil som, že rieši presne tú množinu problémov, ktoré by som chcel riešiť aj ja – urobiť vzdelávanie zaujímavejším, posunúť zodpovednosť za vzdelávanie na žiaka a mať pritom lepšie známky. Ale hlavne zlepšovať soft skills študentov.“

Majoroš preložil príručku eduScrumu z angličtiny do slovenčiny a hľadal školu, ktorá by ho chcela otestovať. „Mal som obavy, či sa nájde niekto, kto by to chcel skúsiť, ale veci išli dosť rýchlo,“ spomína. Spojil sa s riaditeľom Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Prešove Slavomírom Kožárom a v januári 2015 predstavil učiteľom nový spôsob vyučovania.

Riaditeľ Kožár bol novému systému naklonený. „Vo firmách to funguje, prečo by to nemohlo fungovať aj pri výučbe?“ pýta sa. So zavedením eduScrumu nečakali na nový školský rok, pustili sa doň  už od druhého polroku, od februára. „Chceli sme vypustiť kontrolného chrústa a urobiť experiment. Bola vhodná situácia, hviezdy boli v dobrej konštelácii. To znamená: mladý kolega, ktorý nebol zaťažený, učil paralelne v dvoch triedach ten istý predmet, pričom kvalita študentov na prijímačkách bola identická. Mali sme teda dve 30-členné vzorky študentov, na ktorých sa dalo porovnať konvenčné vyučovanie a výučba eduScrumom.“

Výhodou eduScrumu je, že si nevyžaduje žiadne schvaľovanie úradníkmi. Nemení totiž predmet, osnovy ani systém známkovania. Upravuje len prácu na hodine. Ako prví ho teda na Slovensku vyskúšali druháci na prešovskej priemyslovke. „Povedali nám, že sa prejde na novú metódu, ktorá bude v niečom lepšia. Že to nebude klasické vyučovanie, ale že sa budeme učiť aj tímovej práci,“ spomínajú počas nášho rozhovoru v zborovni. „Sčasti sme boli vystrašení, sčasti nakopnutí, že sa ide robiť niečo nové.“

Ich trieda sa učila programovať v Jave novým spôsobom. Druhá trieda išla pre porovnanie po starom.

„Neviem, ale dúfam, že je to zárodok revolúcie,“ vraví o eduScrume riaditeľ Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Prešove Slavomír Kožár. Foto: Filip Struhárik
„Neviem, ale dúfam, že je to zárodok revolúcie,“ vraví o eduScrume riaditeľ Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Prešove Slavomír Kožár. Foto– Filip Struhárik

Duálne vzdelávanie

EduScrum pomáhajú na škole zaviesť ľudia z IT firiem vo svojom voľnom čase. Táto iniciatíva ale nie je ojedinelá. Je súčasťou viacerých aktivít, ktoré rozbieha rastúci IT sektor v Košiciach.

Kým pred desiatimi rokmi bolo v IT brandži v Košiciach zamestnaných okolo tisíc ľudí, dnes je to už zhruba 8200. Ak sa tento rast nespomalí, už čoskoro môže v IT pracovať viac ľudí ako v U. S. Steel.

Firmám na východe pritom nechýba len diaľnica do Bratislavy alebo priame letecké spojenie s Mníchovom či Frankfurtom, ale stále intenzívnejšie pociťujú nedostatok

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom