Denník N

Mohli by sme mať školy, ktoré prijmú aj deti s problémami. Sľubné reformy ministerstvo nestíha plniť

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Ministerstvo školstva by malo spraviť dve veľké reformy, ktoré by zaručili miesto v škôlke pre všetky deti a zároveň zabezpečili finančnú podporu školám na to, aby pomáhali všetkým znevýhodneným deťom. Ministerstvo však reformy nestíha manažovať v termíne, takže Slovensko môže prísť o európske peniaze z plánu obnovy.

Štát má možnosť získať z Európskej únie milióny eur na systémové reformy školstva, musí ich však stihnúť zrealizovať. Termíny sú napísané v pláne obnovy a je úlohou ministerstva školstva dodržať ich. Je však málo pravdepodobné, že by ministerstvo stihlo splniť dve ťažké úlohy z plánu obnovy, ktoré majú deadline do konca tohto roka. To ohrozuje aj finančnú pomoc z Únie.

Prvou úlohou je reforma materských škôl, ktoré by mali byť po reforme dostupné pre všetky deti. Druhou úlohou je reforma takzvaných podporných opatrení. V nej má štát nastaviť školský systém tak, aby mohlo každé dieťa, ktoré má nejaký problém, dostať od školy podporu, a to bez toho, aby štát vyžadoval potvrdenie nejakej diagnózy.

Obe chystané reformy patria v školstve k tým najnáročnejším a pre štát predstavujú aj veľké finančné záväzky. Hoci môžu obe tieto zmeny zásadne posunúť slovenské vzdelávanie vpred, ich politická a finančná podpora je slabá.

V tejto chvíli nie je známa ani len finálna podoba reforiem. Ich príprava sa počas minulých týždňov zabrzdila pre personálne zmeny na ministerstve školstva spojené s odchodom SaS z vlády a Branislava Gröhlinga z postu ministra školstva. Jeho nástupca Ján Horecký nanovo obsadzuje viacero dôležitých funkcií v rezorte.

Nárok na miesto v škôlke pre všetkých

pláne obnovy sa štát zaviazal vyriešiť problém s malým podielom detí, ktoré navštevujú škôlky. V roku 2018 chodilo do materskej škôlky 78 percent detí vo veku 3 až 5 rokov, čo je výrazne pod priemerom krajín EÚ – 91 percent.

Ešte horšie čísla sa ukazujú pri deťoch zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktorým by škôlka najviac pomohla vymaniť sa z generačnej chudoby. Z nich navštevovalo škôlku v roku 2018 menej ako polovica – 41 percent. Problém dostať sa do škôlky však majú aj deti so zdravotným znevýhodnením, tých chodí do škôlky len 67 percent.

Cieľom reformy je, aby mal každý rodič nárok na miesto v škôlke pre svoje dieťa. Nie je však jasné, ako to dosiahnuť. Štát mal návrh riešenia predstaviť do konca tohto roka, zatiaľ však žiadny návrh neposlal na vládu, do parlamentu a dokonca ani odbornej verejnosti.

Schváliť nárok na miesto v škôlke nie je jednoduché. Štát by musel zaručiť, že každé dieťa naozaj dostane svoje miesto v škôlke, lenže na to dnes ani zďaleka nestačia kapacity škôlok. Preplnené sú najmä škôlky v Bratislave, len vlani v hlavnom meste odmietli žiadosti tisícok detí. Ministerstvo teda musí pracovať na budovaní nových kapacít a na flexibilnejšom systéme na zakladanie nových zariadení, v ktorých sa deti môžu vzdelávať.

Podľa plánu obnovy by nárokovateľnosť škôlok mala byť prijatá

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hegerova vláda

Školstvo

Slovensko

Teraz najčítanejšie