Vznikne vlakové spojenie Budapešť – Košice – Krakov? Slovensko a Maďarsko hovoria áno, Poľsko je proti
Novinky v cezhraničnej doprave medzi Slovenskom a Poľskom.
Nedávno skončené päťročné funkčné obdobie samospráv napriek očakávaniam neprinieslo prelom v cezhraničnej verejnej doprave medzi Slovenskom a Poľskom. K cezhraničným spojom je zdržanlivá najmä žilinská županka Erika Jurinová (OĽaNO), ktorá súhlasila len s predĺžením existujúcich autobusových liniek Trstená – Suchá Hora o 400 metrov, aby končili presne na poľských hraniciach, čo však nerobí pre cestujúcich žiaden rozdiel.
Oveľa väčšiu perspektívu majú cezhraničné spojenia v Prešovskom kraji, kde voľby tiež nepriniesli žiadne zmeny – mandát predsedu kraja obhájil Milan Majerský (KDH). Tam sa však do plánu dopravnej obslužnosti už predtým dostali aj cezhraničné spojenia do Poľska a v nadchádzajúcom funkčnom období vedenie kraja sľúbilo zrealizovať aspoň niektoré z nich.
Spolu so snahou o získanie cezhraničných autobusov je šanca na obnovenie stáleho železničného spojenia medzi Košicami a Krakovom. S takýmto návrhom prišlo slovenské ministerstvo dopravy a podporuje to Maďarsko, poľské ministerstvo infraštruktúry je však zatiaľ skeptické.
Slovensko sa obracia Poľsku chrbtom
Slovensko hraničí so štyrmi susedmi EÚ a traja z nich sú ľahko dostupní verejnou dopravou. Z Bratislavy a zo Žiliny premávajú každú hodinu rýchliky do Českej republiky. Množstvo autobusových, vlakových a dokonca aj vodných spojení zo Slovenska do Rakúska nám pripomína, že sme už dávno v Európe bez hraníc. Vlakové a autobusové spojenie do Maďarska je tiež celkom dobré.
Poľsko ostáva jediným susedom Slovenska v EÚ, kam sa stále nedá bežne dostať verejnou dopravou.
Priame spojenie do Poľska je v súčasnosti možné najmä z Bratislavy okružnou