Denník N

Prípad Kieślowski – Ako sa má písať životopis známeho umelca

Foto - Absynt
Foto – Absynt

Amatér, Náhoda, Krátky film o zabíjaní, Dekalóg, no a, samozrejme, predovšetkým trilógia Tri farbyDvojaký život Veroniky. Kto chodil v Československu na prelome 80. a 90. rokov do filmových klubov, mohol vidieť viacero diel od tohto poľského režiséra. V tom čase sa stal vo svete slávnym, premiéry mal na áčkových festivaloch, získaval ceny, plnil kiná.

Prezývali ho génius, šaman alebo prorok z východnej Európy. Aj doma v Poľsku, kde ho najbližší priatelia oslovovali Kyseľ, bol považovaný za muža úspechu. Kniha Kieślowski v detaile však ukazuje, že v skutočnosti to bolo trochu inak. Je pozoruhodná svojím rozsahom aj spôsobom, akým bola napísaná.

Ponúka dobrú odpoveď na otázku, aký zmysel má pustiť sa do novej biografie známeho umelca, keď už existuje jeho oficiálny životo­pis napísaný vlastnými slovami.

Prečo vznikla táto kniha

„Bol výnimočný režisér. Originálny majster metafyzických operácií. Skladaním konkrétnych obrazov, dokumentárnych  kúskov skutočnosti, dokázal zachytiť neviditeľné: vnútorný kozmos človeka, jeho existenciálne obavy, túžby, sny i to, čo ho presahuje. Kameru používal ako nástroj na skúmanie sveta,“ napísal na obálku slovenského prekladu knihy Martin Šulík.

U slávneho režiséra-kolegu oceňuje „výnimočnú vnímavosť“ a dodáva, že jeho

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Knihy

Kultúra

Teraz najčítanejšie