Denník N

Za Počiatkovo nové IT zaplatíme desiatky miliónov eur, vodičáky zdražejú a efekt je neistý

Ilustračné. Foto –TASR
Ilustračné. Foto –TASR

Štát si myslí, že mladí vodiči často havarujú aj preto, že autoškoly flákajú výučbu. Príčina je pritom zrejme banálna – mladí majú vyšší sklon k riziku.

Najneskôr v novembri budúceho roka nebudú môcť žiaci autoškôl len tak nasadnúť do výcvikového auta a šoférovať. Najprv sa v aute prihlásia cez čip. Ten zasa oznámi inému zariadeniu, kto teraz auto šoféruje, a cez satelit sa bude sledovať, ako dlho a kadiaľ žiak jazdí.

Štát chce takto bojovať s pofidérnymi autoškolami, ktoré radšej ušetria na benzíne, ako by dali svojim žiakom poriadny výcvik.

Nové zariadenia by mali byť časťou informačného systému dopravy za necelých 30 miliónov eur, ktorý si objednalo ministerstvo dopravy. Koľko z celkovej faktúry tvorí riešenie pre autoškoly, nevedno.

Isté je len to, že extra náklady budú mať s novým monitoringom aj samotné autoškoly. Kurzy preto zrejme zdražejú.

Čo vieme o novošoféroch

Novošoféri sú najrizikovejší, znie jeden z argumentov ministerstva dopravy po otázkach, či nový systém na kontrolu autoškôl naozaj potrebujeme.

„V roku 2013 sa za volantom zabilo 34 vodičov vo veku 18 až 29 rokov. Ale iba 13 vodičov vo veku 39 až 49 rokov. V roku 2014 bol tento pomer 43:22,“ argumentuje ministerstvo dopravy dátami.

Akú časť nehôd mladých spôsobili ľudia s čerstvým vodičským preukazom, už jasné nie je a na odhad, ako nový systém zlepší štatistiky nehodovosti, si netrúfa.

Ostáva pri všeobecných vyjadreniach: „V tomto prípade sa určite nedá hovoriť o nejakých konkrétnych číslach. Čo len jeden zachránený ľudský život môžeme nazvať úspechom, a zároveň platí, že pod nehodovosť sa podpisuje množstvo faktorov. Pre bezpečnosť cestnej premávky je kvalita výcviku v autoškolách veľmi dôležitá. Tento systém má v prvom rade zabezpečiť dodržiavanie predpísaných učebných osnov v autoškolách, čím sa zvýši kvalita prípravy frekventantov vodičských kurzov,“ vysvetľuje ministerstvo dopravy.

Mladí radi riskujú

„A načo sú nám potom policajti, ktorí majú na skúškach posúdiť, kto má na to, aby šoféroval, a kto ešte nie, ak potrebujeme drahú novinku?“ reagoval zasa na novinku poslanec za SaS Martin Poliačik. Ten spolu s poslancom Alojzom Hlinom (KDH) v parlamente viackrát atakoval ministra dopravy Počiatka, aby im vysvetlil, či štát naozaj potrebuje nový informačný systém za takmer 30 miliónov eur.

IT novinka ministra Počiatka

  • „Informačný systém v cestnej doprave“ si ministerstvo dopravy objednalo od firmy Tempest. Cena 29,5 mil. eur s DPH zahŕňa dodávku systému a jeho 60-mesačnú údržbu a rozvoj. V legislatíve, ktorou sa novinka uvádza do života, sa píše, že tento rok vyjde na 11,3 milióna eur. Minulý rok sa už na jeho prípravu vyčerpalo 14,87 milióna eur. Ďalšie roky má údržba stáť ďalšie peniaze, pomôcť s faktúrou majú hlavne eurofondy.
  • Riešenie má priniesť jednotný register, v ktorom štát bude môcť nájsť informácie o staniciach technickej či emisnej kontroly, záznamy aj fotky z nich. Dočíta sa tu však aj o tom, kto kde kedy spáchal nejaký správny delikt, a bude mať prehľad o jednotlivých inštruktoroch autoškôl a priebehu šoférskych kurzov.
  • Často sa spomína, že bežnému vodičovi uľahčí život napríklad SMS-kou, z ktorej sa dozvie o končiacej STK.
  • Pri cene necelých 30 miliónov eur však nezostane. Napríklad autoškoly si pre zmeny v parlamente budú musieť kúpiť do každého auta systém, ktorý rozpozná, ktorý žiak práve šoféruje výcvikové auto, a bude sledovať, kadiaľ presne jazdí, či má pred skúškou odjazdené to, čo má mať. Žiak sa napríklad bude musieť cez čip prihlásiť, aj keď príde na hodinu teórie.
  • Kto dodá takýto hardvér, zatiaľ nie je jasné. Ministerstvo dopravy sľubuje, že to môže urobiť hocikto – len musí splniť technické podmienky a jeho systém musí byť kompatibilný s tým od Tempestu.

Analytik INESS Martin Vlachynský neočakáva, že elektronické kontroly autoškôl prinesú prelom v bezpečnosti na cestách. „Niekto po tridsiatich lekciách nezvládne to, čo iný po desiatich, a potrebuje iný prístup. Sú krajiny, kde povinná autoškola neexistuje vôbec, len prísne skúšky, a nehodovosť majú nižšiu ako Slovensko,“ vysvetľuje analytik.

V odhade prínosov sledovania vodičských kurzov je opatrná aj dopravná psychologička Miroslava Muráriková z kliniky Psycholux.

„Mladí ľudia sú vo svojej predstave nesmrteľní, dynamickí, aktívni a chýbajú im skúsenosti. Preto majú tendenciu riskovať, predvádzať sa, nevedia okamžite reagovať v situáciách, ktoré ešte nepoznali, pretože si myslia, že už poznali a vedeli všetko,“ uvažuje psychologička Muráriková, prečo majú novošoféri toľko nehôd.

Bezpečnejšia jazda podľa psychologičky u mladých prichádza pri prvom oškretí auta, keď si uvedomia, že ešte majú rezervy. Druhá možnosť je postupným dozrievaním osobnosti – pritom jeden šofér môžno nedospeje ani v 30-ke a ďalší už v 18-tich, myslí si odborníčka.

Jej kolega z fachu Ján Záskalan si myslí, že systém, ktorý zabezpečí odjazdenie všetkých jázd, je určite krokom vpred na ceste k bezpečnejším cestám. No tiež dodáva, že rizikovosť mladých za volantom spočíva v nedostatku skúseností a schopnosti predvídať, vo zvýšenej impulzivite a súťaživosti za volantom a v záľube mladých chodiť na diskotéky či večierky.

„Častý je aj alkohol a drogy za volantom, častejšie šoférovanie v nočných hodinách, telefonovanie za volantom,“ vymenováva Záskalan.

Okrem prísnejších kontrol jázd v autoškolách by preto odporúčal zaradiť do kurzu aj psychologickú prípravu či psychologické testy.

Štát sľubuje menej byrokracie, autoškoly vyššie ceny

Ministerstvo dopravy upokojuje, že nové IT tak či tak nie je zlá investícia, a ani v oblasti, kde rieši autoškoly. Po prvé v oblasti rizikových novošoférov sa prijíma aj množstvo iných opatrení, a po druhé preto, že nové IT nie je iba o nehodách mladých, ale aj o úbytku byrokracie v mnohých oblastiach života, a rovnako tak aj v autoškolách.

Napríklad siahodlhé vyplňovanie formulárov nahradí automatické prihlasovanie na šoférske skúšky cez počítač.

Šéf Slovenskej komory výcvikových zariadení a autoškôl Jaroslav Prekop tiež verí, že po novom bude byrokracia menšia. „Nič svetoborného sa nedeje, len bolo veľa administratívy a teraz jej dosť odpadne,“ vysvetľuje.

Iní majitelia autoškôl sú k ministerskému nápadu zhovievaví ešte menej. Podľa nich byrokracie neubudne, ale pribudne. A s ňou aj ďalšie náklady.

Hneď na štart sa musia totiž všetky autoškoly nanovo zaregistrovať. To znamená, že musia štátu zasa raz zdokladovať všetko, čo už dnes majú na výučbu (od kancelárie, áut, cvičísk až po učebne), a ešte každá zaplatí štátu nanovo poplatok za registráciu, vysvetľuje šéf autoškoly L-group, Ľuboš Lipan.

Z pohľadu nákladov je tento poplatok podľa Lipana ten najmenej podstatný, čakajú ich oveľa väčšie položky. Preto autoškoly hovoria, že vodičské kurzy čaká zdražovanie. V Autoškole Vojtech Jurík odhadujú, že ceny vodičákov, ktoré sa dnes pohybujú vo výške do 400 eur, stúpnu o 10 až 15 percent.

Na to, aby sa cez satelit sledovalo, kadiaľ študent jazdí počas skúšobných jázd, treba nové zariadenia: v prvom rade jednotku na sledovanie pohybu auta cez satelit, ale aj čip, ktorý bude s jednotkou komunikovať a povie jej, ktorý študent práve šoféruje.

Na ilustráciu: keď sa zavádzalo mýto pre kamióny, cena jednej palubnej jednotky sa odhadovala na približne 300 eur. Pri odhadoch niektorých autoškôl, že na Slovensku máme asi 700 autoškôl a v nich okolo 2 500 áut, jednorazovo môžu dokopy zaplatiť vyše 700-tisíc eur.

Kto bude zarábať mesiac čo mesiac

Tu sa biznis nekončí. Ten, kto dodá autoškole sledovací systém, bude od nej mesiac čo mesiac inkasovať paušálny poplatok za to, že autá sleduje. Môže to stáť asi 10 eur na auto mesačne, hovorí sa medzi autoškolami. Malú časť z toho pošle sledovacia firma telekomunikačnému operátorovi, ktorý prenáša dáta. Ročne tak ide o obchod za približne 300-tisíc eur.

Pavel Hlinka z autoškoly Prima už dnes ako jeden z mála sledovací systém má. Hovorí, jeho zavedenie ho stálo 350 až 400 eur na auto a mesačne platí po 8 eur na každé jedno z nich.

Dodala mu ho firma Commander a je presvedčený, že vyhovie aj požiadavkám, ktoré na autoškoly kladú nové regule ministerstva dopravy. Myslí si, že podobný systém by mali mať všetky autoškoly, aby vedeli odsledovať, ako výcvikové kurzy postupne gradujú – napríklad, aby dennodenne nechodil inštruktor so žiakom po tej istej trase.

Ministerstvo: Všetci majú šancu

Čím viac firiem bude môcť autoškolám sledovací systém dodať, tým väčší tlak na cenu sa vytvorí. Poslanec Martin Poliačik z SaS je však presvedčený, že „hardvér“ k softvéru od Tempestu nebude môcť dodať len tak hocikto. „Prečo to robíte? Chcete len prihrať peniaze kamarátom,“ odkázal Počiatkovi cez parlament.

„Ministerstvo dopravy nepredpisuje žiadnych konkrétnych výrobcov, požaduje len, aby inštalované zariadenia dokázali poskytnúť požadované informácie v čase a spôsobom stanoveným zákonom a vyhláškou, kde je okrem iného uvedený aj spôsob, akým je možné požiadať o posúdenie zhody,“ odkázal ministerský hovorca Kóňa.

Inak povedané, ktorákoľvek firma na trhu sa môže do biznisu zapojiť. Najprv sa musí otestovať, či je jej systém kompatibilný so softvérom od Tempestu, a potom už len treba požiadať o schválenie ministerstvo dopravy. Na našom trhu pôsobí viacero firiem, ktoré núkajú službu sledovania pohybu vozidla.

Podľa ministerstva dopravy je zatiaľ priskoro hovoriť o tom, z ktorých všetkých firiem si budú môcť autoškoly vyberať dodávateľov hardvéru. Zákon len nedávno prešiel parlamentom, nieto aby sa už hlásili podnikatelia so svojimi riešeniami.

Na autoškolách vraj už možno vidieť letáky od firmy Movys Telemonitor. Napríklad SkyToll sa o túto službu nezaujíma. Niektorí oslovení „sledovači“ s nami síce hovorili, no nie oficiálne. Spomínajú aj o to, že sa radšej ani o nič nepokúsia – domnievajú sa, že štempeľ od ministerstva dopravy je už vopred určený konkrétnym firmám.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie