Denník N

Nedokázal som vysloviť vetu Mama ochorela, vraví poľský herec o hlavnej postave v slovenskom filme

Foto - Arytmia
Foto – Arytmia

Bartosz Bielenia má 30 rokov a patrí medzi najvýraznejších nových poľských hercov. Jeho prelomovým filmom bola dráma Corpus Christi (2019), kde si zahral mladíka, ktorému dedinčania uveria, že je kňazom. Príbeh podľa skutočných udalostí získal nomináciu na Oscara a pokračuje v línii poľských filmov otvárajúcich kontroverzné témy týkajúce sa cirkvi ako sú Klér alebo Nikomu to nepovedz. Úplne iný typ hlavnej postavy má v novinke režiséra Juraja Lehotského Plastic Symphony, ktorá práve prichádza do kín.

Vo filme Plastic Symphony hráte slovenského hudobníka, môžeme spraviť rozhovor v slovenčine?

Naučil som sa len výslovnosť, a kým nerozprávate rýchlo, myslím, že celkom rozumiem. Ale neviem sa plynule vyjadrovať vo vašom jazyku.

S čím ste najviac bojovali, keď ste museli hovoriť pred kamerou po slovensky?

Najväčší problém som mal s jednou vetou. Dlho som nedokázal správne vysloviť Mama ochorela. Stále som hovoril Mama ohorela. Nepočul som skrátka ten rozdiel, ktorý úplne posúva význam. V poľštine to znie úplne inak – „Mama była chora“ alebo potom „Mama spłonęła“. Pred nakrúcaním som strávil tri mesiace s jazykovým koučom a na dialekt som si zvykol až pri nakrúcaní na Slovensku. Strávil som u vás dva mesiace, po troch týždňoch som začal chápať a vnímať odlišnosti. Keď ma prišla navštíviť priateľka, sedeli sme pri stole a bavili sa v partii po slovensky, chcel som ju zapojiť do konverzácie, ale ničomu nerozumela. Ona je zo severného Poľska, nechytá sa tak ako ľudia z Krakova a z okolia našich hraníc.

Vaša filmová postava je sirota z pohraničného prostredia, ktorú si adoptuje rodina z Bratislavy, takže ten jemný prízvuk neprekáža. Okrem jazyka ste museli zvládnuť aj violončelo. Predtým ste hrali na nejakom nástroji?

Iba trochu na gitare, ako tínedžer. Juraja som upozorňoval, že ma odstrihuje od rodného jazyka a mojich prirodzených schopností, ale zároveň som veľmi zatúžil hrať v tomto filme, pretože som sníval o violončele. Nikdy som nemal dostatok sily a času, aby som sa k nemu dostal. Teraz som musel. Ukázalo sa, že to zvládnem, z čoho som bol naozaj šťastný.

Režisér Juraj Lehotský tvrdí, že si vás vybral z castingovej agentúry, pretože ho zaujala vaša chlapčenská tvár s jemnými črtami a zvláštnym pôvabom. Na základe čoho ste sa pre spoluprácu s ním rozhodli vy?

Juraj mi poslal scenár, ktorý sa mi páči, aj svoj predchádzajúci film Nina. Kontaktoval ma ešte pred premiérou Corpus Christi. V tom čase som bol

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Rozhovory

Kultúra

Teraz najčítanejšie