Denník N

Je digitalizácia škôl zaklínadlo alebo prekliatie?

Záladná škola v Michalovciach. Foto N - Tomáš Benedikovič
Záladná škola v Michalovciach. Foto N – Tomáš Benedikovič

O výskume, ktorý by potvrdzoval, že digitalizácia škôl vedie k lepším výsledkom, sa v dokumente plánu obnovy nedočítate preto, lebo je ho ako šafranu.

Autor je analytik INESS
Článok si môžete vypočuť aj ako podcast tu.

Digitalizácia je super, školstvo je dôležité, a tak digitalizácia školstva je super dôležitá. Asi takto vyzerá úvaha, ktorá stála za časťou plánu obnovy v rámci školstva, ktorá nesie názov Investície do digitalizácie v školách. V rámci nej sa má preinvestovať skoro 200 miliónov eur na digitalizáciu škôl. Pod tým si predstavte nákup digitálnych učebníc, vybavenie učební informatiky a poskytnutie tabletov žiakom.

V celom dokumente plánu obnovy sa dočítate o tom, ako slovenské školy zaostávajú digitálnym vybavením za priemerom Európskej únie. Máme menej kvalitne vybavených učební informatiky, horšie pokrytie rýchlym internetom a počas vyučovania sa nedostatočne využívajú digitálne médiá.

Nikde sa však nedočítate o výskume, ktorý by dôveryhodne podporoval predstavu, že digitalizácia škôl vedie k lepším výsledkom žiakov. To je totiž ultimátnym cieľom škôl. Cieľom nie je mať určitý počet mikročipov na štvorcový meter alebo dosiahnuť nejakú rýchlosť internetu v megabitoch za sekundu. Cieľom je, aby žiaci dosahovali lepšie akademické výsledky.

O výskume, ktorý by potvrdzoval, že digitalizácia škôl vedie k lepším výsledkom, sa v dokumente plánu obnovy nedočítate preto, lebo je ho ako šafranu. V skutočnosti výskum ukazuje, že investovanie do digitalizácie na školách prináša v lepšom prípade nejednoznačné alebo žiadne výsledky. V horšom prípade ich digitalizácia priamo zhorší. Pozrime sa na niekoľko tých najrozsiahlejších.

Štúdie na

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Plán obnovy EÚ

Školstvo

Komentáre

Teraz najčítanejšie