Denník N

Expert na nákupné správanie: Je lepšie mať širokú ponuku produktov ako úzku, ale pri tom sa to nesmie skončiť

Matej Šucha je behaviorálny konzultant zo spoločnosti Mindworx. Foto N – Vladimír Šimíček
Matej Šucha je behaviorálny konzultant zo spoločnosti Mindworx. Foto N – Vladimír Šimíček

Ako vplýva prebytok a nedostatok možností na nákupné správanie?

Zákazníci majú v reštauráciách bežne na výber z desiatok jedál, v obchodoch z desiatok nealkoholických nápojov a v televízii majú aj stovku kanálov.

Ak je výber príliš široký, nasledovať môže neschopnosť vybrať si (ktorý opaľovací krém si mám kúpiť, ak ich je v drogérii 50?), prípadne ľútosť z výberu („Mal som si dať soté namiesto vyprážaného syra“).

285 druhov sušienok a 230 polievok

Psychológ Barry Schwartz v knihe The Paradox of Choice (2004) spomína na túto príhodu zo supermarketu: „Len od jednej značky bolo k dispozícii 40 druhov zubnej pasty, 150 rúžov, 75 očných liniek a 90 farieb lakov na nechty. V ponuke bolo 116 druhov pleťových krémov a 360 druhov šampónov, kondicionérov, gélov a pien do kúpeľa.“

Okrem toho bolo na pultoch 285 druhov sušienok, desiatky sladených nápojov či 230 druhov polievok, len kuracích 29.
Klasická ekonomická teória hovorí, že mať viacero možností na výber je vždy dobré, lebo tak dostaneme príležitosť siahnuť po produkte, ktorý nám najviac vyhovuje.

Zvyšné ponuky stačí len ignorovať.

Lenže viaceré psychologické štúdie v minulosti ukázali, že ak sme zahltení možnosťami (z angl. choice overload), efekt môže byť

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Behaviorálna ekonómia

Človek

Veda

Teraz najčítanejšie