štvrtok

J&T znova zarába na štáte, pošte predáva podiel v poisťovni

Slovenská pošta kupuje za 6 miliónov eur akcie v poisťovni Poštovej banky z portfólia finančnej skupiny J&T.

Foto - TASR

Štátna Slovenská pošta, ktorá už blízko spolupracuje s Poštovou bankou z portfólia J&T, teraz kupuje 20 percent v jej poisťovni. Tvrdí, že jej nestačí iba spolupráca na základe dlhodobej zmluvy, pri ktorej len predáva produkty niekoho iného a berie províziu.

Výsledkom obchodu má byť spoločný podnik štátu a finančníkov z J&T, ktorý sa má volať Poštová poisťovňa.

Pošta o zámere kupovať podiel v komerčnej finančnej inštitúcii predtým verejne nehovorila. Vláda jej nič také neschvaľovala, ministerstvo dopravy včera povedalo, že s kúpou akcií poisťovne štátnym podnikom súhlasí.

Rýchlo a potichu

Ministerstvo argumentuje rovnako ako pošta. Vysvetľuje, že sa takto snaží zachrániť pred prepúšťaním tisícky zamestnancov štátnej pošty, ktorých počty by sa mohli pre opadajúci záujem o posielanie tradičnej pošty preriediť.

„Je úlohou manažmentu Slovenskej pošty hľadať také riešenia, ktoré zabezpečia spoločnosti dobré hospodárske výsledky," vysvetľuje hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Šéf pošty Tomáš Drucker už na svoj cieľ dostal požehnanie od Národnej banky Slovenska aj od Protimonopolného úradu. Denník N sa ho pýtal, prečo má ísť štát podnikať na trh pokrytý ponukou súkromníkov, ktorí na rozdiel od štátnych firiem neriskujú peniaze daňových poplatníkov, ale svoje vlastné.

Už aj na trhu doručovania pošty sa rozbehla konkurencia. Nutnosť mať na ňom štátnu firmu by bola minimálna, nebyť povinnosti pošty nosiť listy aj na lazy. V tejto situácii idete priamo akcionársky do poistného biznisu, ktorý je už dávno úplne otvorený. Prečo?

Pretože poistný trh má stále rastúci trend v oblasti životného poistenia. Veríme si, že vieme získať významnejšie postavenie na trhu produktov, ktoré sú jednoduché a mali by byť na trhu, či už je to oblasť trhu pri osobách nad 60 rokov, ktorej sa nikto nevenuje, alebo mnohé iné produkty. Netvrdím, že v budúcom roku to prinesie 10 miliónov eur, ale verím, že o 10 rokov to bude jeden z nosných pilierov práve pre poštu, aby mohla nahradiť výpadky (asi 6 miliónov eur každý rok), ktoré vznikajú v dôsledku listovej služby.

Koľko tie akcie stoja a kedy sa vrátia?

Náklady na kúpu 20-percentného podielu stoja na základe znaleckého ocenenia 6,1 milióna eur. Túto splátku máme rozrátanú do troch rokov. Máme vypočítanú návratnosť na 3 až 5 rokov.

Prečo práve Poštová banka?

Ak hovoríme o iných poisťovniach, tak nič nebolo ani k dispozícii. Nemôžeme uvažovať, že by sme išli kupovať možnosť podieľať sa na riadení v Allianzi, Kooperative. My sme si išli kupovať vstup a riadenie spoločnosti s tým, aby sme získali postavenie akcionára, ktorý rozhoduje o podnikateľskom pláne, o orgánoch firmy aj o nakladaní s majetkom.

Poštovú banku ovláda J&T, ktorá akcie kúpila od Mária Hoffmanna. To sú akcionári, ktorí sú spájaní s veľkým konkurentom pošty na trhu doručovania zásielok, Cromwellom. Neprekáža pošte možnosť, že konkurent jej vidí do kariet a ešte s ním ide spoluprácu posilniť?

Ako môže vidieť do týchto aktivít? Za druhé, ja nemám tú informáciu, ktorá sa na trhu hovorí, že Cromwell je vlastnený J&T. Naopak, mám inú informáciu."

Akú?

Že je to vlastnené osobami, ktoré v minulosti pracovali pre Poštovú banku a odčlenili sa tak, ako sa kedysi odčlenili mnohí iní akcionári a ľudia z Poštovej banky. Mne je ukradnuté, kto vlastní Poštovú banku. Pre mňa je dôležité, aký máme vzťah. Pokiaľ je vyrovnaný, pre nás je ekonomicky dôležité aby sme tieto výnosy realizovali.

Novinky, ktoré ohlasuje pošta

Ľudia by mali prestať nachádzať v poštových schránkach žlté lístky oznamujúce, že sa im niekto snažil neúspešne doručiť zásielku. Informáciu o tom by chcela pošta začať posielať napríklad cez sms.

Rozrásť by sa zasa mala možnosť nechať si vytlačiť na pošte aj výpis z listu vlastníctva, ktorý sa bude dať použiť na právne účely. Od marca ho vraj získate na 300 poštách, dnes iba na dvanástich.

Pošta hovorí o silnejúcom trhu, na ktorom by chcela zabojovať hlavne o svoj podiel na doručovaní balíkov. Na železničných staniciach či iných miestach, kde sa pohybuje veľa ľudí, by tak mali pribudnúť takzvané balíkomaty, kde sa budú dať balíky vyzdvihnúť.

Ak patríte medzi tých, ktorí by si radi balík vyzdvihli aj o polnoci, chystá pošta dohodu s čerpačkami. V testovacom móde by sa mohli balíky začať vydávať aj na čerpačkách v prvom polroku 2015. Zatiaľ rokuje s jednou z pumpárskych sietí, meno neprezradí.

Dohodnúť chce aj to, aby si ľudia na benzínke mohli zaplatiť napríklad aj SIPO. To umožní aj poistiť. Ak teda platiteľ SIPO napríklad stratí prácu a poistí sa na pošte, asi 4 mesiace si nemusí s platbami za energie robiť ťažkú hlavu. Pošta to poistencom zaplatí.

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 102151 z vás dostáva správy e-mailom