Denník N

Ako vybrať správny darček pod stromček s využitím psychológie

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Drahé darčeky darujte zvlášť. Ak nebudete radosť z hlavného daru rušiť tými doplnkovými, obdarovaní budú vnímať jeho hodnotu ako vyššiu.

Dary si ľudia dávajú všade na svete. Ide o správanie určené na budovanie a upevňovanie vzťahov. Lenže vybrať ten správny darček je niekedy skutočná „veda“. Akými pravidlami sa máme riadiť, aby sme našich blízkych nesklamali?

Ak máte k dispozícii zoznam s prianiami od obdarovaných, držte sa ho. Darcovia si často myslia, že ľudia ocenia, ak dostanú darček, ktorý nie je na zozname, pretože tým naznačujú, že do jeho nájdenia vložili veľa premýšľania a energie.

Nie je to pravda. Obdarovaní takto neuvažujú, zistila Francesca Ginová z Harvardovej univerzity a jej kolega Francis Flynn v roku 2011.

Ak chce vaše dieťa autodráhu alebo bábiku, neexperimentujte a nekupujte namiesto toho hasičské auto či korčule. Vy si nakupovanie možno užijete, keď ho spojíte s dobrodružstvom hľadania, ale svoju ratolesť iba sklamete.

Dar, ktorý spája

Psychologička Lara Akninová z Univerzity Simona Frasera a jej kolegyňa Lauren Humanová vydali nedávno článok v časopise Journal of Experimental Social Psychology o tom, aký darček zvoliť, ak má slúžiť ako prostriedok vzájomného zblíženia.

V dotazníku autorky najskôr zistili, že darcovia sa snažia vyberať predovšetkým tie dary, ktoré sú takpovediac šité na mieru obdarovanému a vystihujú jeho túžby a priania. Tieto dáta výskumníčky testovali v experimente, ktorý spravili na Deň matiek.

Polovicu respondentov požiadali, aby si vybrali darček, ktorý „vyjadruje ich skutočnú osobu“, druhej z nich povedali, aby kúpili darček, ktorý „vyjadruje osobu obdarovaného“.

Keď bádateľky obdarovaných kontaktovali, zistili, že sa cítili bližšie či viacej spriaznení s ľuďmi z prvej skupiny. Autorky to vysvetľujú tým, že taký darček, ktorý odzrkadľuje predovšetkým osobu darcu, slúži ako jeho osobné odhalenie. Obdarovaný má pocit, že s ním zdieľa niečo intímne; taká predstava je silným katalyzátorom vzťahov.

„Darcom možno poradiť, aby dávali dary, ktoré odrážajú ich osobu, ak je ich cieľom budovanie silnejších sociálnych väzieb,“ píše sa v štúdii. Autorky však podotýkajú, že nič netušia o dlhodobých účinkoch takých darov, ktoré sa neskôr môžu javiť ako prejav narcizmu.

Darcov paradox

V roku 2012 zaviedla Kimberlee Weaverová z Virginia Tech a jej kolegovia výraz „darcov paradox“. Vyjadruje skutočnosť, že čím viac darca dopĺňa veľký dar o ďalšie drobnosti v domnení, že tým zvýši radosť obdarovaného, tým sa znižuje hodnota, ktorú obdarovaný darom pripisuje.

Keď sa ľudí pýtali, ako by ohodnotili cenu iPodu alebo rovnakého zariadenia doplneného o jednu pesničku zadarmo, zistili, že v prvom prípade stanovili jeho cenu na 242 dolárov, v druhom iba na 176 dolárov.

Podľa autorov zaujmú drahé darčeky oveľa viac, ak ich darujeme samostatne. Ak nebudeme radosť z hlavného daru rušiť tými doplnkovými, budeme vnímať jeho hodnotu ako vyššiu. V opačnom prípade sa naša pozornosť a radosť rozdelí medzi všetky veci a pôžitok z nich klesne.

Vyrobené vlastnoručne

Ak ste dostatočne zruční, darujte vec vyrobenú vlastnoručne. V jednom z experimentov na túto tému vedci zistili, že ľudia boli ochotní zaplatiť za taký dar skoro o 20 percent viac.

Autori to vysvetľujú takzvaným esencializmom. Ak spravíte pohárik s nápisom „Milujem ťa“, ľudia majú tendenciu myslieť si, že sa časť z vás a vašej lásky doň akoby odtlačila, takže im bude váš cit navždy pripomínať. Takýto dar má pre nás vyššiu hodnotu ako generický pohárik, ktorému chýba esencia milovanej osoby.

Esencializmus napríklad vysvetľuje, prečo si tak ceníme predmety od celebrít – za ich autá, gitary alebo obrazy dávame veľa peňazí preto, lebo si myslíme, že časť z nich na tých veciach utkvela.

Radšej zážitky ako veci

Slávny behaviorálny ekonóm Dan Ariely z MIT píše, že ak kupujete pod stromček veci (nie zážitky), vyberte tie, ktoré obdarovaný aspoň z času na čas využije – slúchadlá, pero a iné. Napríklad pri obraze hrozí, že čochvíľa zovšednie, prípadne ho vymenia za iný. Zato upečená bábovka bude večnou pripomienkou na mixér či váhu, ktoré ste zadovážili, pretože pri pečení sa vždy zídu.

Vedci sa zhodujú, že lepšie ako veci je darovať zážitky. Na veci si rýchlo zvykneme, z dlhodobého hľadiska generujú šťastia iba veľmi málo. Na koncert, masáž, splav alebo romantickú večeru budeme spomínať veľmi dlho, kým nové zrkadlo alebo záclony si po chvíli ani nevšimneme.

Báť sa nemusíte ani peňazí ako daru. V spomínanej štúdii od Ginovej a Flynna si ľudia dary v podobe peňazí cenili vysoko. Dávajú im pocit slobody, že si môžu vybrať to, čo sa im páči. Vďala tomu nehrozí, že skončia s topánkami, ktoré by si nikdy nekúpili.

Darovaním ku šťastiu

Čo sa týka samotného darovania, ide o aktivitu, ktorá nás mimoriadne napĺňa. Elizabeth Dunnová z Univerzity v Britskej Kolumbii a jej tím rozdelili účastníkov svojho experimentu do viacerých skupín podľa toho, či dostali päť alebo dvadsať dolárov, ktoré mohli minúť na seba alebo iných.

Ukázalo sa, že ľudia, ktorí investovali do iných, vykazovali vyššiu mieru šťastia ako tí, čo kupovali niečo pre seba. Veľkosť daru pritom nehrala žiadnu rolu. To, ako jedinci peniaze minuli, bolo dôležitejšie ako to, koľko minuli.

Na záver dodajme, čo je samozrejmé – že žiadna z uvedených rád neplatí absolútne.

Veda

Teraz najčítanejšie