Denník N

Písmo ako výtvarný znak

Eduard Ovčáček. Foto – archív E. O.
Eduard Ovčáček. Foto – archív E. O.

Zomrel Eduard Ovčáček, ktorého život i tvorba boli spojené aj so Slovenskom.

Keď mal český výtvarník Eduard Ovčáček pred niekoľkými rokmi v Galérii 19 svoju poslednú bratislavskú výstavu, jej kurátor Marian Meško uviedol tvorbu tohto všestranného umelca výstižným (hoci priznane prevzatým) sloganom Básne na pozeranie a obrazy na čítanie. Spomenul som si na tento výrok v minulých dňoch, keď Eduard Ovčáček, priekopník na ceste objavovania novej obrazovej artikulácie a stierania hraníc medzi obrazom a písmom, zomrel vo veku nedožitých deväťdesiatín.

Spomínaná bratislavská výstava bola pre Ovčáčka jedným z jeho mnohých návratov do slovenskej metropoly, s ktorou ho úzko viazali predovšetkým jeho umelecké začiatky. V rokoch 1957 až 1963 tu absolvoval Vysokú školu výtvarných umení a spolu s Milošom Urbáskom a Jozefom Jankovičom iniciovali v roku 1961 podľa vzoru svojich pražských kolegov sériu neformálnych, na tú dobu veľmi slobodných a podnetných stretnutí a neoficiálnych výstav, ktoré nazvali Konfrontácie.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Dnes píše

Texty múdrych ľudí, ktorých redakcia poprosila, aby pravidelne písali o tom, čo práve teraz považujú za dôležité, spôsobom, ktorý sa im zdá práve teraz najvhodnejší.

Komentáre, Kultúra

Teraz najčítanejšie