Denník N

Školský týždeň: Slovensko stále nedokáže rómskym deťom zabezpečiť adekvátne vzdelanie, ukazujú nové dáta

Školský týždeň pripravuje Centrum vzdelávacích analýz, nezávislá analytická a výskumná organizácia, ktorej cieľom je najmä na základe dát a výsledkov výskumu zlepšovať kvalitu školstva. Podporiť ho môžete tu.

Nedávno vyšla podrobná analýza o tom, ako na Slovensku žijú ľudia z marginalizovaných rómskych komunít. Unikátne údaje pochádzajú z reprezentatívneho prieskumu, ktorý sa uskutočnil v roku 2020.

Analýza sa venovala aj vzdelávaniu. A údaje ukazujú, že náš vzdelávací systém stále nedokáže rómskym deťom zabezpečiť adekvátne vzdelanie. Deti z chudobných rómskych domácností nedostávajú potrebnú podporu a dosahujú omnoho horšie vzdelávacie výsledky ako ostatné deti.

Do škôlky chodila len tretina detí z marginalizovaných rómskych komunít

Deti z vylúčených rómskych komunít majú ťažšiu situáciu už od začiatku. Materskú školu v roku 2020 navštevovala len približne tretina (32 percent) týchto detí vo veku 3 až 6 rokov. V celkovej populácii to bolo 87 percent. Predškolské vzdelávanie pritom podľa výskumov pozitívne ovplyvňuje neskoršie vzdelávacie výsledky detí.

Dobré je aspoň to, že v porovnaní s rokom 2018 sa zvýšil podiel detí z rómskych komunít, ktoré chodili do materskej školy. Vtedy materskú školu navštevovala len štvrtina detí (24 percent). Dá sa predpokladať, že od septembra minulého roka sa tento ukazovateľ ešte o čosi zlepší, keďže ministerstvo školstva zaviedlo povinné predškolské vzdelávanie pre päťročné deti. Prvé údaje však naznačujú, že ani tak nemožno očakávať, že by deti z marginalizovaných rómskych komunít chodili do materskej školy v rovnakej miere ako ostatné detí.

Prieskum zisťoval aj dôvody, prečo deti z rómskych komunít do škôlky nechodia. Približne dve tretiny (64 percent) rodičov, ktorých deti nechodia do škôlky, uviedli, že uprednostňujú domácu starostlivosť nepracujúcim členom domácnosti. Druhým najčastejším dôvodom bol poradovník, respektíve nedostatok miesta v materskej škole (10 percent). Ďalších 7 percent rodičov uviedlo, že si to nemôžu dovoliť, 5 percent malo strach nechať dieťa v cudzom prostredí a 3 percentá rodičov sa vyjadrili, že by museli cestovať príliš ďaleko.

Viac ako štvrtina detí z marginalizovaných rómskych komunít opakovala ročník na základnej škole

Údaje zároveň ukázali, že deti z marginalizovaných rómskych komunít dosahujú o dosť horšie vzdelávacie výsledky. V porovnaní s ostatnými deťmi napríklad výrazne častejšie opakujú ročník. Aspoň raz opakovala ročník na základnej škole

Blahoželáme, máte dobrých priateľov!

Tento článok je normálne zamknutý, ale vy si ho môžete prečítať zadarmo vďaka tomu, že váš priateľ Centrum vzdelávacích analýz je predplatiteľom Denníka N a článok vám venoval. Stačí zadať váš e-mail, nebojte sa, nikdy ho nepredáme inej firme.

Alebo môžete .

Školský týždeň

Každý štvrtok v spolupráci s expertmi z Centra vzdelávacích analýz prináša Školský týždeň najdôležitejšie informácie zo školstva, analýzy a návrhy, ako zmeniť vzdelávanie.

Školstvo

Komentáre, Slovensko

Teraz najčítanejšie