Denník N

Štát možno vyvlastní bratislavských záhradkárov

Záhradkárska osada na Agátovej ulici. Foto N - Tomáš Benedikovič
Záhradkárska osada na Agátovej ulici. Foto N – Tomáš Benedikovič

Desiatky rokov stará záhradkárska osada v Dúbravke zavadzia štátnym železniciam. Na jej mieste chcú postaviť záchytné parkovisko k integrovanej doprave, ako verejnoprospešnú stavbu môžu záhradkárov aj vyvlastňovať.

Na kraji hlavného mesta si pestujú vinič, kivi, figy, mrkvu či marhule. Okrem zimých mesiacov sú vo svojich záhradkách skoro každý deň. Po 40 rokoch budú musieť záhradkári svoju osadu v Dúbravke opustiť.

Štát rozhodol, že práve na tomto mieste bude záchytné parkovisko pre terminál integrovanej dopravy. A keďže je to verejnoprospešná stavba, podobne ako diaľnice, letiská či prístavy, majitelia pozemkov nič nezmôžu. Železnice im pozemky môžu vyvlastniť a vybetónovať, hoci sa ich záhradkári vzdať nechcú.

Ministerstvo dopravy s vyvlastňovaním ráta, železnice nemajú dostatok vlastných pozemkov pre projekt.

Je to komunita, kde každý každého pozná, hovorí jeden zo záhradkárov, Marek. „V televízii vidíte hotovú záhradu, na ktorej si len striháte kvety a oberáte úrodu, ale reálna záhrada je o veľkej drine. Teraz chodťe makať, keď viete, že to robíte zbytočne a prídu bagre.“

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Železnice už zvažujú rúbanie

Marek hovorí, že o plánoch sa dozvedeli, až keď na ich pozemky začiatkom novembra prišli merať stromy na výrub. Keďže parkovisko je podľa ministerstva dopravy líniová stavba, neprekáža, že výrub stromov riešia železnice ešte pred konečným rozhodnutím úradov a bez súhlasu majiteľov. Pojem líniová stavba označuje práve verejnoprospešné dopravné, alebo energetické (ropovody, plynovody) stavby.

Územné konanie pre projekt sa začalo v októbri, na záchytnom parkovisku by vodiči mali odstaviť autá od konca roka 2020. Potom sa do centra môžu zviesť vlakom a odtiaľ mestskou dopravou. V Bratislave už je niekoľko podobných záchytných parkovísk, no bez dobrého prístupu prímestskej dopravy. Nové parkovisko by ako prvé malo byť aj naozaj funkčné.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Radšej záhrady ako domy

Záhradkár Marek vraví, že tržná cena jednej ich záhrady je 25-tisíc eur, no podľa súdneho znalca by mohla byť aj o 10-tisíc eur vyššia. Právnik Juraj Bizoň, ktorý sa špecializuje na vyvlastňovanie, tvrdí, že znalecký posudok má zohľadniť tržnú cenu. „Ak s ním majiteľ nesúhlasí, môže si spraviť ešte kontrolný posudok.“

Bizoň vraví, že už pri príprave projektu sa hľadá miesto, kde vznikne pri vyvlastnení najmenšia škoda. „Aby boli čo najmenšie zásahy do existujúcej infraštruktúry, ale zároveň aby to plnilo svoj účel a verejný záujem. Záchytné parkovisko je lepšie v záhradkárskej oblasti ako v bytovej výstavbe.“ Ministerstvo dopravy tvrdí, že výber lokality sa posudzoval aj podľa bezpečnosti prestupov a ich minimalizácie a prístupnosti autami.

O pár metrov ďalej, hneď v susedstve záhradkárov je pritom na prvý pohľad vhodnejšia lokalita, kde nikomu sadenice nevyklčujú – ide o bývalú záhradkársku oblasť, ktorá je už spustnutá a zarastená. Pozemky však skúpila Penta a je na nich naplánovaná električková trať a cesta, ktorá má skôr zjednodušiť Dúbravčanom prístup k nákupnému centru Bory, než by bola spojnicou medzi Lamačom a Dúbravkou.

Spustnuté záhrady, cez ktoré má ísť električka z Dúbravky do Lamača. Foto N - Tomáš Benedikovič
Spustnuté záhrady, cez ktoré má ísť električka z Dúbravky do Lamača, sú iba pár metrov od záhradkárskej oblasti, ktorú štát pravdepodobne vyvlastní. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vyvlastnenie pre sídliská aj tunel

Téma vykupovania a vyvlastňovania pozemkov sa najčastejšie spomína pri výstavbe ciest alebo veľkých investičných parkov. Pri posledných prípadoch, keď štát skupoval pozemky, sa objavili aj viacerí špekulanti. Majetky pod budúcim bratislavským obchvatom a automobilkou Jaguar Land Rover najskôr kúpili lacno od pôvodných majiteľov, aby zarobili na zmluve so štátom.

V Bratislave sa podľa magistrátu vyvlastňovalo pri výstavbe sídlisk, líniových stavieb či tunela. Ministerstvo dopravy o konkrétnych stavbách nemá prehľad. Štát musel vykupovať pozemky napríklad pri vnútornom obchvate Bratislavy, ktorý bol dokončený v roku 2007, no v prevádzke je už od roku 2005.

Národná diaľničná spoločnosť vyvlastňovala naposledy v 90. rokoch pri príprave diaľnice D1 Mierová – Senecká a D2 Lamač – Staré grunty. Majitelia hlavne nesúhlasili s finančnou náhradou, alebo žiadali o prevod celej výmery pozemku nad rámec záberu podľa dokumentácie.

Majitelia pozemkov nemali veľmi dôvod protestovať, štát bol v tomto prípade štedrý a prípadné vyvlastňovanie sa skôr mohlo týkať pozemkov s nezistenými vlastníkmi.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie