Denník N

Chcete v novom roku menej sedieť? „Cvičebné jednohubky“ vás rozhýbu a zlepšia vám kondíciu

Foto - JumpStory
Foto – JumpStory

Píše Gretchen Reynoldsová, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post.

Takto znie jednoduchá a efektívna rada, ako počas nového roka pridať fyzickú aktivitu do svojej každodennej rutiny: zmeňte svoje cvičenie na jednohubku (v angličtine snack – pozn. red.).

Nový výskum ukazuje, že cvičebné „jednohubky“, ktoré pozostávajú z krátkych prívalov námahy rozložených počas dňa, môžu zlepšiť metabolické zdravie, zvýšiť vytrvalosť a zvrátiť niektoré nežiaduce zmeny v našich svaloch, ktoré sa vyskytujú pri príliš dlhom sedení.

„Je to veľmi praktický prístup k fyzickej aktivite,“ hovorí Daniel Moore, docent svalovej fyziológie z Torontskej univerzity v Kanade, ktorý v roku 2022 viedol štúdiu o cvičebných jednohubkách a zdraví svalov.

Veda ukazuje, že fyziologické benefity týchto jednohubiek môžu konkurovať oveľa dlhším tradičným cvičeniam či prechádzke vo svižnom tempe.

Jednohubky navyše môžu mať viacero foriem, môže ísť napríklad o stúpanie po schodoch či nenápadné drepy na vašej stoličke v kancelárii. Nepotrebujete na ne členstvo v posilňovni, špeciálnu obuv ani iné vybavenie. Pracovný odev si môžete prezliecť, ale je to na vás, časová náročnosť je minimálna.

Na to, aby ste z týchto cvičebných jednohubiek vyťažili maximum, musíte pochopiť, kedy a prečo by ste tieto rýchle aktivity mali zaradiť do svojho denného režimu.

Značný nárast aeróbnej kondície a sily

Podľa definície je cvičebná jednohubka krátky úsek cvičenia, ktorý zvyčajne trvá minútu až dve a opakuje sa niekoľkokrát za deň. Podľa výskumu z roku 2022 predstavuje

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Radíme športovcom

Šport a pohyb, Veda, Zdravie

Teraz najčítanejšie