Denník N

Deti, ktoré vôbec nečítajú, majú väčšie problémy so správaním, vraví učiteľ

Foto - archív M. Š.
Foto – archív M. Š.

Primäť dieťa k tomu, aby si s radosťou pravidelne čítalo, je dnes stále ťažšie. Napriek tomu existujú odskúšané rady, ako dostať ku knihám aj úplného nečitateľa.

„Potrebujú dostatok dobrých kníh, pokoj na čítanie a tiež vysvetlenie, prečo je dobré si čítať. Napríklad to, že pravidelní čitatelia majú aj lepšie známky,“ hovorí učiteľ češtiny Miloš Šlapal, ktorý sa zaoberá školskými dielňami čítania a písania.

Na čo sa v rozhovore pýtame:

  • Čo je kľúčové pre to, aby dieťa začalo pravidelne čítať?
  • Ako vyzerajú v českých školách čitateľské dielne?
  • V akom veku deti najčastejšie opúšťajú knihy?
  • Aké konkrétne knihy môžu deti nadchnúť?

Ako sú na tom dnes deti s čitateľskou gramotnosťou? Ako veľmi sú zvyknuté si samy od seba vo voľnom čase čítať?

Posledné spracované výsledky prieskumu PISA z roku 2018 vykazujú mierne zlepšenie českých žiakov, ale ako sa tento ukazovateľ vyvíja, uvidíme až pri tohtoročnom publikovaní výsledkov za rok 2022.

Čítanie je veľmi spojené so schopnosťou sústrediť sa. Deti však trávia čoraz viac času vo svete, ktorý je založený na klipovom obsahu, ktorý ponúkajú mobilné telefóny a počítače. Taký obsah sústredenosť detí znižuje. A nielen u detí. Klesá aj sústredenosť dospelých, a to vrátane tej bežnej prevádzkovej koncentrácie, nielen tej na čítanie.

Vy teda v praxi vidíte, že deti, ktoré viac čítajú, sa aj lepšie sústredia?

Áno. Na čítanie knihy sa človek musí dlhší čas sústrediť. Kniha nie je video na pár sekúnd alebo strohý text z internetu. Pokiaľ dieťa číta knihu s príbehom, zameriava svoju pozornosť na dej a na postavy.

Schopnosť sústredeného čítania pritom nepríde hneď. My vidíme, ako je to pre mnohé z nich ťažké. Keďže nie sú na čítanie zvyknuté, je na nich možné pozorovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Knihy

Rodičovstvo

Rozhovory

Školstvo

Rodina a vzťahy

Teraz najčítanejšie