Denník N

Sladkosti si radšej doprajte ráno. Prečo je načasovanie jedál dôležité a čo o ňom hovorí veda

Foto - Sahil Pandita/Unsplash
Foto – Sahil Pandita/Unsplash

Píše Anahad O’Connor, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post

Väčšina ľudí si uvedomuje, že to, čo jedia, a v akom množstve, výrazne ovplyvňuje ich zdravie. Vedci však teraz zisťujú, že veľký vplyv má aj to, kedy jete.

Štúdie ukazujú, že pre optimálne zdravie je najlepšie skonzumovať väčšinu kalórií v skorších častiach dňa než v neskorších – napríklad zjesť veľké raňajky, striedmejší obed a malú večeru.

Tento vzorec stravovania je v súlade s našimi cirkadiánnymi rytmami, vrodenými 24-hodinovými cyklami, ktoré riadia mnoho aspektov nášho zdravia – od každodenných výkyvov hormónov a telesnej teploty až po striedanie spánku a bdenia.

Vzhľadom na to, ako fungujú naše vnútorné hodiny, je naše telo pripravené na trávenie potravy a na metabolické procesy na začiatku dňa. Čím viac deň postupuje, tým sa metabolizmus stáva menej efektívnym. Štúdie ukazujú, že jedlo skonzumované o deviatej ráno môže mať výrazne odlišný vplyv na metabolizmus ako to isté jedlo skonzumované o deviatej večer.

Nová oblasť výskumu

Táto oblasť výskumu známa ako chronovýživa prináša zmenu myslenia o jedle a zdraví. Namiesto toho, aby sa vedci zameriavali len na živiny a kalórie, čoraz viac skúmajú načasovanie jedla a zisťujú, že môže mať výrazný vplyv na našu hmotnosť, chuť do jedla, riziko chronických chorôb a schopnosť nášho tela spaľovať a ukladať tuky.

„Toto je niečo, na čo sa až doteraz v oblasti výživy nikto nepozeral – vždy išlo len o to, čo jete a aký je energetický obsah vášho jedla alebo sacharidov, bielkovín a tukov,“ hovorí Marta Garauletová, profesorka fyziológie a výživy na Univerzite v Murcii v Španielsku, ktorá skúma načasovanie jedla a jeho vplyv na obezitu a metabolizmus.

V dnešnom uponáhľanom svete je bežné, že ľudia vynechávajú raňajky a po dlhom dni v práci sa v noci prejedajú. Výskumníci tvrdia, že vždy, keď je to možné, je vhodné urobiť presný opak – alebo aspoň načasovať večeru niekoľko hodín pred spánkom.

Španielsko je známe svojou kultúrou neskorého jedenia. Garauletová zistila, že Španieli, ktorí bežne zjedia veľký obed a ľahkú večeru, majú menej metabolických problémov než tí, ktorí v noci skonzumujú veľké množstvo kalórií.

„V Španielsku je hlavné denné jedlo typicky načasované uprostred dňa, medzi druhou a treťou hodinou,“ hovorí. „Uprostred dňa zjeme 35 až 40 percent kalórií. A hoci večeriame neskoro, na večeru toho už nezjeme veľmi veľa.“

Sýte raňajky a ľahká večera

Čas jedenia je len jedným z mnohých stravovacích návykov, ktoré ovplyvňujú náš metabolizmus, a teda aj zdravie. A pre niektorých ľudí, napríklad pre pracovníkov na nočných zmenách je nemožné nejesť neskoro v noci.

Výskum však naznačuje, že pokiaľ

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Veda, Zdravie

Teraz najčítanejšie