Sny s krídlami

Pád Bastily bol začiatkom jednej éry, útok vo Washingtone a v Brazílii koncom inej.
Autor je režisér
„Videl som najlepšie hlavy svojej generácie zničené šialenstvom, hystericky obnažené a hladné.“
Začiatok 1. spevu Kvílenia Allena Ginsberga. Absurdne som si na báseň spomenul pri rozprávaní Ľoňu a Iry z rozbombardovanej ukrajinskej Volnovachy. Nejaký čas bývali u nás. Hovoril o kopaní hrobu susedovi. V metrovej hĺbke narazili na spodnú vodu, čľup, truhla sa ponorila do vody a chvíľu trvalo, kým z nej vyplávali posledné bubliny vzduchu. Výdych rakvy. Potom zasypali vodu zemou.
Vo viedenskom Dolnom Belvederi je výstava Strom v umení (kurátor Miroslav Haľák), kde vystavujú aj slovenskí autori, napríklad Daniel Fischer. Autor projektu Vynáranie (2010), maliarskych a architektonických monumentov venovaných ôsmim statočným (jeden z nich, Viktor Fajnberg, pred týždňom zomrel), ktorí protestovali v Moskve proti okupácii Československa. Nádherné dielo. Portréty v záhadnom a opticky deformovanom štýle (van Eyck) detailov holandskej maľby.
Ak maľba zastaví okamih, iné sa rútia v šialenej rýchlosti. Pád Bastily bol začiatkom jednej éry, útok na Capitol vo Washingtone a útok na Congresso Nacional do Brasil bol koncom inej.
Roky ma fascinuje príbeh amerického jachtára Joshua Slocuma. V Brazílii dostaval jachtu práve, keď zrušili otroctvo, tak ju nazval Libertad. Sloboda. Na jeho počesť počas druhej vojny stavali Američania lode triedy Liberty. Cesty brazílskej spoločnosti boli zložité a po 2. svetovej vojne sa zdalo, že krajinu čaká nádherná budúcnosť. Jej obrazom malo byť