Denník N

Priniesť slovenskému publiku operu Kráľ Roger si žiadalo od košického divadla odvahu

Kráľ Roger. Foto - Joseph Marčinský
Kráľ Roger. Foto – Joseph Marčinský

Napísať operu, ktorá v sebe nesie náznaky sexuálnej túžby a intímneho vzťahu medzi dvoma mužmi, bolo v roku 1926 v Poľsku niečo nevídané. Uviesť také dielo na opernej scéne na Slovensku je niečím nevídaným a spoločensky i umelecky odvážnym aj dnes.

K napísaniu takej opery sa odhodlal poľský skladateľ a pedagóg Karol Szymanowski, keď pod vplyvom svojich ciest do Talianska a naplnený obdivom k antike a Orientu skomponoval dielo Kráľ Roger.

O takmer sto rokov neskôr preukázali dostatok kreatívnej odvahy a erudície riaditeľ Opery Štátneho divadla v Košiciach Roland Khern Tóth a operný dramaturg Stanislav Trnovský, ktorí sa rozhodli Kráľa Rogera vôbec po prvýkrát v histórii sprostredkovať aj slovenskému publiku. Inscenačný tím, ktorý okolo seba pri tejto príležitosti zoskupili, stvoril na naše pomery naozaj nevídaný operný zážitok.

Kráľ Roger. Foto – Joseph Marčinský

V opere s originálnym poľským libretom spevácky excelujú poľský barytonista a sólista Parížskej opery aj Veľkého divadla vo Varšave Michał Partyka ako kráľ Roger, chorvátska sopranistka Gabriela Hrženjak ako jeho manželka Roxana, ukrajinský tenorista Maxym Kutsenko ako radca Edrisi a slovenský tenorista Juraj Hollý ako pastier. Mohutnosť hudobnej stránky opery zdôrazňuje

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Divadlo a tanec

Kultúra

Teraz najčítanejšie