Denník N

Elektromobilné sny

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Kúpna sila mediánového príjmu vyspelých krajín západnej Európy je dva- až trikrát vyššia ako na Slovensku. Nedáva zmysel, aby nízkopríjmové krajiny financovali začínajúce technológie.

Autor je analytik INESS

Prečo je na Slovensku málo elektromobilov? Pretože sú stále drahé a Slováci stále relatívne chudobní. Také jednoduché to je. A to elektromobilom štát „pomáha“ na troch frontoch.

Po prvé, zvýhodňuje ich regulovanou cenou elektriny pre domácnosti. Nabíjať elektroauto doma za babku na účet dodávateľov elektriny, resp. daňových poplatníkov, je zvlášť pri súčasných cenách výhodné.

Tým druhým frontom sú dotácie na fotovoltiku, pre vlastníkov väčších striech je vlastná baterka a elektroauto výhodnou kombináciou.

Tretím frontom sú rôzne výhody a podpora inštalácie nabíjacích staníc, nech už sú to aktivity municipalít alebo pripravovaná podpora z plánu obnovy.

Krížové dotácie a uhlíková daň

Samostatnú formu podpory elektromobilov predstavujú krížové dotácie od samotných výrobcov. Tí musia splniť regulačný limit emisií celej výroby. To znamená buď umelé znižovanie ceny vlastných elektromobilov na podporu ich predaja, alebo predražovanie spaľovacích áut nakupovaním emisných kreditov.

Na druhej strane vlastníci spaľovacích áut už dnes platia uhlíkovú daň za každý liter paliva. Oficiálne sa táto daň volá spotrebná daň z motorových olejov. Táto daň má nielenže ekonomicky presne taký istý efekt ako uhlíková daň, to znamená, že výrazne predražuje spaľovacie autá, ale hlavne je jej sadzba vyššia, ako je súčasná cena emisných povoleniek. Vlastníci spaľovacích áut tak za tonu CO2 platia viac ako elektromobilisti, ktorých auto bolo nabité elektrinou zo slovenskej plynovej elektrárne.

Chýbajúce dôvody

I napriek týmto faktorom sa predajom elektromobilov na Slovensku veľmi nedarí. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze musí byť nízky nárast počtu elektromobilov úplná ekonomická záhada.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Komentáre

Teraz najčítanejšie