Denník N

Na hrane nervového zrútenia. Film Všetko, všade, naraz varuje už svojím názvom

Michelle Yeoh vo fime Všetko, všade, naraz. Foto - A24
Michelle Yeoh vo fime Všetko, všade, naraz. Foto – A24

Prečo má dielo Daniela Kwana a Daniela Scheinerta jedenásť nominácií na Oscara.

Ak mám dnes myslieť na jednu ďalšiu vec, praskne mi hlava! Život Evelyn Quanovej (Michelle Yeoh) sa skladá z nekončiaceho sledu činností. V matriarchálnom móde riadi rodinný podnik, rozdáva úlohy, organizuje, zachraňuje prešľapy, rieši účtovníctvo a myslí na všetky detaily. Berie si na plecia všetku zodpovednosť, chce byť riaditeľkou dobrého osudu svojej rodiny.

Výsledkom je presný opak. Firma kolabuje, na rozhovor s rodinnými príslušníkmi nie je čas, vzťahy sa rozpadávajú. Žena na pokraji nervového zrútenia má namiesto pohodového rodinného krbu do činenia s troskami domáceho hniezda. Vstupuje do pekla vydláždeného dobrými úmyslami.

Film Všetko, všade, naraz krúži okolo vyhorenej postavy. Identifikovať sa s ňou môže každý, kto má pocit, že deň má málo hodín. A že keď nenaplní všetky objavujúce sa požiadavky, nemá nárok sa zastaviť. Rúcajúci sa svet si vysvetľuje tak, že treba robiť viac.

Autori Daniel Kwan a Daniel Scheinert (scenár i réžia) si zvolili chytľavý námet, ktorý zrozumiteľne rozvinú v prvých desiatich minútach filmu. Nasledovať by mohli dve hodiny pomalého psychologického ponoru do vnútra postáv a hľadanie východiska.

Tých jedenásť nominácií na tohtoročných Oscarov však film Všetko, všade, naraz získal za niečo úplne iné. A „úplne iné“ je ešte príliš zľahčené konštatovanie.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Oscary

Kultúra

Teraz najčítanejšie