Denník N

Kamióny už jazdia cez Podbiel do Poľska, ráno otvorili most

V septembri dočasne otvorili ľahký most pre osobné autá a autobusy. Foto - TASR
V septembri dočasne otvorili ľahký most pre osobné autá a autobusy. Foto – TASR

Keď v septembri zatvorili most pre všetkých, aj pre peších a cyklistov, Podbielčania by museli jazdiť asi 50-kilometrovou obchádzkou cez Oravice. Používali skratku, poľnú cestu cez strmý kopec za dedinou.

Nový dočasný most v Podbieli na medzinárodnom ťahu do Poľska otvorili dnes oficiálne aj pre kamióny. Starosta Slavomír Korčuška skontroloval ráno pred ôsmou situáciu a hovorí, že je všetko v poriadku, bez kolón.

Pozitívna správa pre vodičov nákladnej dopravy neznamená to isté pre miestnych. V oravských tranzitných obciach bolo tichšie a lepšie. Starostovia odhadli, že pri vyše trojmesačnom odklonení ťažkých áut prešlo obcami denne asi o sedemtisíc vozidiel menej. Predpokladajú, že to boli kamióny.

Nový most postavia v budúcom roku

Včera pustili most do skúšobnej prevádzky a dnes ráno do ostrej. Pôvodnú ľahkú konštrukciu na starom moste odstránia a začnú s likvidáciou. Nový most by mal stáť do konca júla budúceho roku. Tak bol vysúťažený, povedal starosta Podbiela.

Keď v septembri zatvorili most pre všetkých, aj pre peších a cyklistov, Podbielčania by museli jazdiť asi päťdesiatkilometrovou obchádzkou cez Oravice. Používali skratku, poľnú cestu cez strmý kopec za dedinou. Všetkým bolo jasné, že len dovtedy, kým napadne sneh.

Deti, ktoré chodili autobusom do školy v Nižnej, jazdili posilnenými vlakmi a upravili im čas vyučovania, aby stihli spoje.

Kovový most unesie aj ťažké kamióny

V Podbieli zatvorili most pre havarijný stav najprv len pre kamióny a potom aj pre osobné autá, cyklistov aj peších. Od septembra vyhlásili v obci mimoriadnu situáciu a deväť viditeľne prasknutých nosníkov riešil krízový štáb.

Most postavili v roku 1956 a odvtedy ho zásadne nerekonštruovali. Starostovia obce roky upozorňovali na havarijný stav. Pred štyrmi rokmi Slovenská správa ciest konštatovala, že stav je zlý, ale nezavrela ho.

Kamióny, ktoré dovtedy prechádzali centrom obce, jazdili viac ako tri mesiace obchádzkou cez preťažený Príslop.

Do úvahy prichádzalo niekoľko krízových riešení. Najprv uvažovali o pontónovom moste, ale ten nebol dosť bezpečný. Na existujúcom moste postavili expresne rýchlo ľahkú kovovú konštrukciu, po ktorej jazdili autá aj autobusy. Zároveň stavali vedľa ťažký železničný most, ktorý unesie aj kamióny.

Starosta Korčuška už v septembri hovoril, že obcou prejde denne asi 15-tisíc áut. Odhadoval, že štvrtina sú kamióny. V tom čase netušil, kedy postavia v obci nový most. Dnes to už vie – do konca júla budúceho roku.

Kotleba - kniha od autora tohto textu

Viac info

Teraz najčítanejšie