Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Influenceri zisťujú, že sa na nich vzťahuje aj štátna regulácia, nielen pravidlá YouTubu

Ilustrácia - F. S. s Midjourney
Ilustrácia – F. S. s Midjourney

Niektorí vravia, že je to horúci kandidát na Byrokratický nezmysel roka, iní, že je to nevyhnutný krok, ak chceme efektívne regulovať online trh.

Keď Rada pre mediálne služby poslala začiatkom týždňa (nešťastne sformulovanú) tlačovú správu, že tvorcovia videí na YouTube, Facebooku či TikToku majú oznamovaciu povinnosť a musia svoje kanály nahlásiť regulátorovi, vyvolalo to na sociálnych sieťach rozruch, miestami až paniku. Niektorí dokonca napísali, že sa u nás obmedzuje sloboda prejavu viac ako v Rusku.

Poďme si teda situáciu s pokojnou hlavou zjednodušiť a vysvetliť.

Oznamovacia povinnosť sa vzťahuje len na tých, ktorí zverejňujú videá s cieľom generovať zisk. Bežní používatelia sociálnych sietí a videoplatforiem nemajú žiadnu novú povinnosť a nemusia nikomu nič oznamovať.

  • Nové pravidlá vychádzajú zo zákona o mediálnych službách, ktorý určuje, čo sú tzv. audiovizuálne mediálne služby na požiadanie (pozri paragraf 26). Medzi takéto služby môže patriť aj kanál na YouTube či účet na sociálnych sieťach, ale len vtedy, ak má primárne hospodársku povahu.
  • Nie je pravda, že ak niekto zarobil videami pár centov alebo eur, musí sa hneď nahlásiť regulátorovi. Ak niekto zverejňuje na internete videá ako svoj koníček, informuje nimi, zabáva alebo vzdeláva, a popri tom zarobil na reklame, nevadí. Takéto činnosti totiž spravidla nemajú primárne hospodársky charakter.
  • Pozor, hospodársky charakter sa neposudzuje len na základe toho, či niekto zarába na reklamách. Ak tvorca zverejňuje videá s cieľom priamej alebo nepriamej propagácie, videá sú sponzorované alebo sú v nich umiestňované komerčné produkty, treba sa nahlásiť regulátorovi. A to aj v prípade, že propagujete vlastné tovary alebo služby.

Nie je to jasné a úplne zrozumiteľné? Áno, to je férová výhrada voči ministerstvu kultúry a regulátorovi, ktorí zákon presadili a nedostatočne odkomunikovali jeho dôsledky. Nie vždy sa totiž dá jednoznačne určiť, ktoré kanály na YouTube či účty na TikToku a Instagrame majú primárne hospodársku povahu a ktoré nie.

Situácia sa navyše komplikuje aj tým, že oznamovacia povinnosť sa vzťahuje aj na kanály, na ktorých už ďalšie videá nepribúdajú, no to, čo je online, sa dá podľa zákona klasifikovať ako audiovizuálna mediálna služba na požiadanie. Navyše, prísnejšie pravidlá platia pre právnické osoby, ktorým nestačí nahlásenie, ale musia požiadať o autorizáciu.

Nahlásiť sa budú musieť aj tínedžeri, ktorí

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Google

Médiá

Mediabriefing logoMediaBrífing

TikTok

Komentáre, Slovensko

Teraz najčítanejšie