Denník N

Dotýkať sa žien je zakázané, internet raz do týždňa. Aký je život na lietadlovej lodi?

Na palube USS Truman žije takmer päťtisíc ľudí. Prirovnanie k plávajúcemu mestu je na mieste.
Na palube USS Truman žije takmer päťtisíc ľudí. Prirovnanie k plávajúcemu mestu je na mieste.

Reportér Denníka N strávil deň na lodi USS Harry S. Truman, ktorá sa pripravuje na útoky proti Islamskému štátu.

Na lietadle C-2, zvanom chrt, sú na prvý pohľad zjavné niektoré zvláštnosti. Cestujúci doň nastupujú cez zadnú rampu, nenájdu takmer žiadne okienka a sadnúť si musia neobvykle – chrbtom k smeru letu.

Pred cestou vyfasujem helmu, záchrannú vestu a niekoľko cenných rád. „Nedržte nič v rukách, nemajte jazyk medzi zubami a pevne sa pripútajte,“ vysvetľuje muž v zelenej kombinéze. Ak vám býva zle, jedzte len banány. Tie chutia rovnako, keď idú dnu, ako keď idú von. „A hlavne buďte pripútaní až nadoraz, toto nie sú bežné aerolínie,“ pripomenie muž.

Lietadlo C-2 je upravené tak, aby vzlietlo z extrémne krátkej paluby lietadlovej lode. Čo v praxi znamená, že ho katapult vymrští z nuly na rýchlosť 260 kilometrov za hodinu.

131216-N-ZG705-015 .GULF OF OMAN (Dec. 15, 2013) A C-2A Greyhound, assigned to the ???Rawhides??? of Fleet Logistics Support Squadron 40, launches from the flight deck of the aircraft carrier USS Harry S. Truman (CVN 75). Harry S. Truman, flagship for the Harry S. Truman Carrier Strike Group, is deployed to the U.S. 5th Fleet area of responsibility conducting maritime security operations, supporting theater security cooperation efforts and supporting Operation Enduring Freedom. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Karl Anderson/Released)..
Stroj C-2 Greyhound slúži na lietadlovej lodi na dopravu ľudí či nákladu. Sendvič vám v ňom stewardka neprinesie. Foto – Wikipedia

Kedy tá chvíľa príde, neviem. Po nástupe bežia motory asi dvadsať minút naprázdno. Zatiaľ sa môžem pozerať na zasunutú zadnú rampu a hádať, čo sa deje vonku.

Naraz vojak vedľa mňa skríkne: „Štartujeme, pripravte sa.“ V tej chvíli cítim obrovskú silu, ktorá ma tlačí dopredu na popruhy, až mám pocit, že mi oči vypadnú z jamiek. Ubehnú dve sekundy, vojak ukáže palec hore a sme vo vzduchu.

Čakajú nás dve hodiny letu na pevninu, počas ktorých sa môžem len pozerať na zadnú rampu. Vyletel som práve z lietadlovej lode USS Harry S. Truman.

Video: Boli sme na americkej lietadlovej lodi, pozrite sa dnu
Autori: Laurence Cameron, Vladimír Šnídl, Martina Pažitková

Pocit dôležitosti

Je to jedna z celkovo desiatich amerických lietadlových lodí. V týchto dňoch sa má pripojiť k francúzskej lietadlovej lodi Charles de Gaulle a začať s bombardovaním pozícií Islamského štátu.

Spolu so skupinkou zahraničných novinárov nás vzali na palubu pri chorvátskom Splite, kde loď niekoľko dní kotvila. O deň neskôr nás lietadlom previezli na vojenskú základňu na Kréte, loď ďalej pokračovala k Suezskému prieplavu a ďalej do Perzského zálivu.

V podpalubí USS Truman v súčasnosti žije asi 4 900 ľudí, čo je približná populácia slovenského Gabčíkova. Veľká časť posádky má sotva dvadsať rokov, proti islamistom pôjdu prvýkrát do ostrej akcie.

Veľké vzrušenie na nich zatiaľ nebolo vidieť. Oceľový kolos, ktorý sa nerozkýva ani pri vlnobití, poskytuje pocit bezpečia.

Keď sa s nimi rozprávate o živote na lodi, ako prvé spomenú, že ich služba je monotónna. Odhliadnuc od občasného vystrelenia z lode, trávia väčšinu života v podpalubí pod umelým svetlom.

lod_lietadlova_WEB

Internetové pripojenie chytia možno raz za týždeň, bývajú v kajutách s dvadsiatimi až päťdesiatimi ľuďmi, každý deň musia prejsť kilometre v úzkych chodbičkách.

„Keď mám voľno, tak hlavne spím. Spánok je tu veľmi cenný,“ hovorí asi dvadsaťročný černoch s výrazným tetovaním na ľavom predlaktí. Pri otázke, prečo si vybral práve túto službu, sa na chvíľu zamyslí. „Doma sú na mňa skutočne veľmi hrdí,“ vysvetľuje tento kuchár.

Služba na lietadlovej lodi je niečo mimoriadne. Plavíte sa na jednom z najväčších vojenských plavidiel na svete, ktoré na palube nesie letku šesťdesiatich bojových stíhačiek F/A-18 a ďalších dvadsiatich podporných lietadiel a vrtuľníkov. Kdekoľvek zakotvíte, všade pútate pozornosť.

Velitelia mladým námorníkom a námorníčkam opakujú, že práca každého človeka na lodi má svoj význam – je jedno, či robí v kuchyni, alebo čistí podpalubie. Budujú v nich pocit, že robia dôležitú prácu.

Tak svoju službu vníma aj dvadsaťdvaročná Brandy z Pensylvánie. Po strednej škole pracovala ako servírka, dnes slúži na prove lode v skupine, ktorá obsluhuje zariadenie na spúšťanie kotiev.

„Je to veľmi zodpovedná práca, keby niekto z nás niečo zanedbal, pocítia to všetci ľudia na lodi.“

Farebná armáda: členovia posádky nosia bundy podľa toho, akú majú špecializáciu. Foto N - Vladimír Šnídl
Farebná armáda: členovia posádky nosia vesty podľa toho, akú majú špecializáciu. Foto N – Vladimír Šnídl

Lodný zubár: benefit na nezaplatenie

Služba na lodi však ponúka aj niekoľko praktických výhod, o ktorých námorníci hovoria už menej. Minimálny nástupný plat v námorníctve je 1 600 dolárov mesačne (zhruba 1 440 eur), u dôstojníkov, medzi ktorých automaticky patria všetci piloti, je to dvakrát toľko.

Tieto čísla na prvý pohľad nepôsobia príliš ohromujúco – priemerná mzda v USA je okolo tritisíc dolárov. Väčšina platu však námorníkom zostáva vo vrecku, keďže na lodi majú za mierne poplatky zabezpečené ošatenie i stravu.

Jednou z príjemnejších chvíľ na lodi je aktivita nazvaná FOD (Foreign object debris). Stovky námorníkov pred každým štartom prečesávajú palubu a hľadajú nebezpečné predmety, ktoré by mohli poškodiť lietadlá. Foto N - Vladimír Šnídl
Jednou z príjemnejších chvíľ na lodi je aktivita nazvaná FOD (Foreign object debris). Stovky námorníkov pred každým štartom prečesávajú palubu a hľadajú nebezpečné predmety, ktoré by mohli poškodiť lietadlá. Foto N – Vladimír Šnídl

A hlavne: všetci námorníci majú automaticky nárok na zdravotné poistenie pre seba a najbližšiu rodinu. Mnoho Američanov, zvlášť s nízkymi príjmami, si inak túto životnú istotu dovoliť nemôže.

Po zdravotnej stránke je o vojakov obzvlášť postarané aj na samotnej lodi. Na USS Truman slúžia hneď štyria zubári a jeden zubný chirurg. Námorníci tak ušetria stovky dolárov za každý zákrok.

„Práve zdravotná starostlivosť je aj jedným z dôvodov, prečo sa mnoho ľudí hlási do námorníctva,“ myslí si Anthony Anello, jeden z asistentov na zubnom oddelení.

Takéto zázemie je však na mieste. Ak loď vyšlú do akcie, ako teraz USS Truman, posádka môže stráviť na mori až deväť mesiacov v kuse. Inak kotví na námornej základni v americkom Norfolku.

Na jednom plavidle obvykle námorníci slúžia nanajvýš tri roky. Potom ich prevelia na inú loď alebo na niektoré z pozemných zariadení. „Týmto predchádzame syndrómu vyhorenia,“ poznamenáva Bob Pickering, ktorý sa stará o servis lietadiel.

Zubárske zákroky sú pre mnoho Američanov paradoxne dostupnejšie na mori než na súši. Foto N - Vladimír Šnídl
Zubári sú pre mnoho Američanov, paradoxne, dostupnejší na mori než na súši. Zákroky sú porovnateľné – loď je taká veľká, že ňou nerozkýva ani vlnobitie. Pacient sa tak nemusí báť, že by sa zubárovi šmykla ruka. Foto N – Vladimír Šnídl

Nábor vďaka Hollywoodu

Predstavy väčšiny ľudí o lietadlových lodiach vychádzajú z filmov, ako je Top Gun alebo Tajomná žiara nad Pacifikom. Tak je to aj v Amerike. Hollywood skutočne priviedol do námorníctva mnoho súčasných príslušníkov.

„Pamätám si, keď išiel Top Gun v roku 1986 do kín. Mal som dvanásť rokov a bol som nadšený,“ spomína pilot lietadla F/A-18 Matt Smith. „Vtedy som si povedal, že chcem robiť presne túto prácu. Našťastie sa mi to podarilo.“

Keď sa z mostíka lode pozriete na pristávaciu plochu, máte skutočne pocit, že sledujete film. Po palube pobehujú desiatky zohratých ľudí vo farebných vestách, ktoré označujú ich špecializáciu – fialové vesty dopĺňajú palivo, červené muníciu, zelené obsluhujú katapulty a žlté vesty dávajú povel na štart.

Nadzvukové lietadlá pri nich v obrovskom hluku jedno za druhým štartujú či pristávajú. Na palive sa nešetrí.

Piloti lietajú niekoľkokrát do týždňa a precvičujú všetky možné situácie. „Obzvlášť zradné sú nočné pristátia. Nevidíte vodu, obrysy lode zazriete až v poslednej chvíli. Pritom musíte zvládnuť pristáť pri veľmi nízkej rýchlosti,“ hovorí Smith.

Lietadlo pri takomto manévri spomalí na rýchlosť okolo 250 kilometrov za hodinu, aby sa mohlo zachytiť o pristávacie lano. Pokiaľ by pilot túto rýchlosť neudržal, lietadlo by stratilo vztlak a zrútilo by sa.

„Veľká časť nehôd sa stáva práve pri pristátí, keď letíte rýchlosťou, ktorá je pre prúdové lietadlo veľmi nízka,“ vysvetľuje Smith.

Piloti: efektné manévre nerobím, pre filmárov by sme neboli tak zaujímaví. Foto N - Vladimír Šnídl
Piloti: efektné manévre nerobím, pre filmárov by sme neboli takí zaujímaví. Foto N – Vladimír Šnídl

Každý pilot nadzvukového lietadla musí ročne nalietať minimálne sto letových hodín, v praxi sa však tieto normy ďaleko prekračujú.

Na porovnanie: piloti slovenských stíhačiek MiG-29 ročne nalietajú okolo päťdesiat letových hodín. „Tieto nálety nie sú medzi pilotmi rovnomerne rozložené. Takže sa stáva, že niektorí stíhači sa nedostanú do vzduchu ani raz za týždeň,“ hovorí vojenský publicista Vladimír Bednár.

Bez bielej uniformy

Hlavný rozdiel oproti filmom vidia samotní piloti hlavne v „umeleckom dojme“. „Našu letku v prvom rade tvoria profesionáli. Snažíme sa plniť pokyny. Nerobíme vo vzduchu takú šou, ktorá by bola zaujímavá pre filmárov,“ rozpráva Smith.

Rovnako nesedí ani filmový obrázok pilota, korý sedí v bare v nažehlenej uniforme, popíjajúc fľaškové pivo. Zvlášť pri zahraničnom nasadení vyráža posádka na breh len v civilnom oblečení – do značnej miery z bezpečnostných dôvodov, aby zbytočne neprovokovala.

Námorníčky na nákupoch v Splite, na nerozoznanie od turistiek. Foto N - Vladimír Šnídl
Námorníčky na nákupoch v Splite, na nerozoznanie od turistiek. Foto N – Vladimír Šnídl

Napríklad USS Truman pred cestou do Perzského zálivu zakotvila na niekoľko dní pri chorvátskom Splite.

Viacerí piloti majú okolo 27 rokov a v uliciach mesta vyzerali skôr ako študenti na nákupoch než letci, ktorých zakrátko čaká bojová misia.

Príliš nápadne sa nesprávali ani počas večera. Keď sa americkí námorníci v Splite rozhodli vyraziť na diskotéku, pre istotu si nechali rezervovať vlastný klub, do ktorého sa bežný návštevník nedostal.

Zákusky pre kapitána budú už čoskoro. Foto N - Vladimír Šnídl
Zákusky pre kapitána budú už čoskoro. Foto N – Vladimír Šnídl

Posádka o lietadlovej lodi rada hovorí ako o plávajúcom meste. Toto prirovnanie ani nie je veľmi nadnesené. Na celej lodi je napríklad sedem rôznych kuchýň, v ktorých pracuje okolo 200 ľudí – jedna z nich je vyhradená len pre kapitána a jeho najbližšie okolie.

Podobne veľkoryso je nadizajnované aj lodné zdravotníctvo: okrem spomínaného zubného oddelenia je v podpalubí aj štandardná nemocnica s kapacitou šesťdesiat lôžok.

„Máme tu vlastný röntgen, laboratórium aj operačnú miestnosť. Naposledy sme riešili zápal slepého čreva. To sme vybrali a na druhý deň námorník odišiel po svojich na pevninu,“ hovorí Jonathan Oakes, ktorý tomuto zariadeniu velí.

Na palube slúžia aj traja kňazi – jeden katolícky a dvaja protestantskí. „Nie sme tu len pre vieru. Pomáhame námorníkom vyrovnávať sa aj s tým, keď riešia problémy so vzťahmi, alebo keď im príde zlá správa z domova,“ hovorí katolícky kňaz Jon Brzek.

Na lodi je náboženská pluralita. Všetci kňazi sú síce kresťanskí, sloboda vyznania sa ale neupiera ani moslimom. Foto N - Vladimír Šnídl
Na lodi je náboženská pluralita. Všetci kňazi sú síce kresťanskí, sloboda vyznania sa však neupiera ani moslimom. Foto N – Vladimír Šnídl

Lodný Starbucks aj supermarket

Na lodi prácu nájdu aj profesie, ktoré sú takmer čisto civilné. „Máme tu napríklad dvoch kaderníkov: dámskeho, druhého pánskeho,“ hovorí Tabitha Klingensmith, ktorá sa stará o propagáciu lode.

Popri nich na USS Truman funguje aj kaviareň reťazca Starbucks či menší obchod, kde si námorníci môžu dokúpiť zubné pasty, mydlá či cukríky. Platí sa dolármi, obsluha berie aj karty.

Dochádza vám na lodi zubná pasta? Jednoducho si kúpte novú. Foto N - Vladimír Šnídl
Dochádza vám na lodi zubná pasta? Jednoducho si kúpte novú. Foto N – Vladimír Šnídl

Na lodi vydávajú dokonca aj vlastné noviny. Vychádzajú dvakrát týždenne a pripravuje ich redakcia siedmich námorníkov – väčšinou absolventov masmediálnych fakúlt.

V jednom z najnovších čísel informujú na titulnej strane o tom, že loď nedávno oslávila 130-tisíc úspešných pristátí lietadiel. Na ďalšej strane prinášajú článok, ktorý námorníkom vysvetľuje, koho v konflikte v Sýrii americká vláda podporuje.

„Aliancia nazvaná Demokratické sily Sýrie sa ukázala ako najefektívnejšia sila v boji proti islamistom. Ale dominantná úloha Kurdov v nej vyvoláva obavy medzi arabskými sunnitskými frakciami o budúcnosť tejto skupiny,“ píše sa v novinách s názvom „Give ‚em hell“, ktorý odkazuje na oficiálny slogan posádky.

Mediálna úderka má ešte ďalšiu úlohu: obsluhuje profily lode na sociálnych sieťach. Americký Pentagón tento kanál intenzívne využíva na propagandu, alebo „public affairs“, ako sa dnes týmto aktivitám hovorí.

Vďaka sociálnym sieťam môže okamžite zasiahnuť státisíce užívateľov bez nutnosti investovať do nákladných filmov.

Len profil lode USS Truman na Facebooku sleduje 90-tisíc ľudí. Klikať si môžu na statusy s fotkami lietadiel, momentkami zo života námorníkov či s videami, na ktorých rozprávajú ich velitelia.

USS Harry S. Truman
Chcete vedieť, čo nové na palube lietadlovej lode? Lajkujte a zdieľajte.

Samozásobiteľská loď

Americké lietadlové lode sú navrhnuté tak, aby mohli vydržať na mori aj celé roky. Pohon USS Truman zabezpečujú dva jadrové reaktory Westinghouse, ktoré poháňajú štyri lodné vrtule. Vďaka nim sa plaví rýchlosťou až 56 kilometrov za hodinu, čo je viac, než vyvinú aj omnoho menšie a ľahšie plavidlá.

Pitnú vodu si loď vyrába pomocou špeciálnych zariadení, ktoré odsoľujú morskú vodu. „Je to nepretržitý proces. Naberiete slanú vodu, urobíte technické kúzlo a môžete piť,“ vtipkuje Esim Duraković, jeden zo zásobovacích dôstojníkov.

Porcie jedla si námorníci naberajú sami, rozdiel je len v papierových tanieroch. Tie totiž možno hádzať do mora. Foto N - Vladimír Šnídl
Porcie jedla si námorníci naberajú sami, rozdiel je len v papierových tanieroch. Tie totiž možno hádzať do mora. Foto N – Vladimír Šnídl

Jedlo a ďalšie zásoby na loď privážajú raz za dva či tri týždne zásobovacie plavidlá. Keďže Američania majú základne takmer po celom svete, nie je to veľký logistický problém.

Na palube sa bežne podáva niekoľko druhov jedál: kuracie, hovädzie, ryby, zemiaky, cestoviny. „Na počítači sledujeme stav jednotlivých zásob, podľa toho vieme, čo treba objednať,“ rozpráva Duraković.

Rozdiel oproti bežným civilným kantínam je len v tom, že námorníci jedia z papierových tanierov. Keď dostolujú, zozbierajú ich a vyhodia do mora. Podobne ako splašky z toaliet.

„Všetko je to materiál, ktorý sa vo vode rozloží. Sme obmedzovaní len tým, že ho nemôžeme vypúšťať v blízkosti pobrežia, ale až v medzinárodných vodách,“ vysvetľuje Duraković.

Predovšetkým dôstojníci sa vo svojich kantínach nemusia nijako obmedzovať. Na večeru im bežne servírujú pudingy, ovocné zákusky, k dispozícii majú automat na popkorn, ktorý môžu zapíjať kolou z post-mixu.

Ženy i do ponoriek

Námorníctvo sa stará aj o zábavu. Civilizačné nepohodlie spôsobené obmedzeným pripojením k webu námorníkom vynahradzuje pestrá ponuka filmov. Tie si môžu prehrávať na televízoroch či tabletoch.

„Máme spoluprácu s Hollywoodom, ktorý nám poskytuje aj najnovšie filmy. Vďaka tomu sme už mohli vidieť aj najnovší diel Hviezdnych vojen,“ hovorí Tabitha Klingensmith, ktorá má na starosti propagáciu lode.

Ďalšie vyžitie poskytujú herné konzoly či fitnescentrá – niektoré sú pre úsporu priestoru priamo v hangároch.

Život bez okien: námorníci spia v podpalubí. Dôstojníci majú kajuty po dvoch, nižšie hodnosti po dvadsiatich až päťdesiatich ľuďoch. Foto N - Vladimír Šnídl
Život bez okien: námorníci spia v podpalubí. Dôstojníci majú kajuty po dvoch, nižšie hodnosti po dvadsiatich až päťdesiatich ľuďoch. Foto N – Vladimír Šnídl

Prísne regulované sú hlavne dve veci: alkohol, ktorý je na celej lodi zakázaný, a bližší kontakt medzi mužmi a ženami.

Americké námorníctvo sa v posledných rokoch stále viac otvára ženám. „Podľa súčasných pravidiel už majú ženy možnosť pôsobiť v akýchkoľvek funkciách, vrátane služby na ponorke,“ rozpráva Klingensmith.

Na USS Truman dnes ženy tvoria zhruba dvadsať percent posádky. Ich interakcia s mužmi má stanovené predpisy. „Podanie ruky je, samozrejme, v poriadku, čokoľvek ďalšie by však už prinajmenšom riešil kapitán lode,“ hovorí Klingensmith.

Otehotnieť na lodi by mohlo znamenať koniec kariéry. Podľa lodných zdravotníkov sa to stáva len zriedka. „S tehotenstvami veľké skúsenosti nemáme. Verte mi, každý, kto je na tejto lodi, chce na nej aj zostať,“ hovorí veliteľ zdravotníckeho zariadenia Johnatan Oakes.

Zopár zaujímavostí

Kto má lietadlovú loď?

Tento typ plavidla má v súčasnosti len niekoľko štátov. Jednu štandardnú lietadlovú loď má napríklad Rusko, Francúzsko, Čína či India – obe ázijské krajiny si ich prerobili z pôvodne sovietskych plavidiel.

V Európe má vlastnú lietadlovú loď aj Španielsko, či Taliansko. V ich prípade ide o plavidlá určené pre lietadlá Harrier schopné kolmého vzletu.

Svojho času najväčšia námorná veľmoc Veľká Británia má v súčasnosti len lode, z ktorých môžu operovať iba vrtuľníky. Kráľovské námorníctvo však stavia dve lietadlové lode pre nadzvukové lietadlá najnovšej generácie F-35.

Najviac lietadlových lodí (desať) majú dnes Spojené štáty americké.

Aká veľká je lietadlová loď?

USS Harry S. Truman patrí do triedy Nimitz, ktorá bola zavedená v sedemdesiatych rokoch. Je vysoká 77 metrov (zhruba polovica z toho je pod čiarou ponoru) a dlhá 332 metrov. Loď je teda vysoká takmer ako bratislavský Most SNP a dlhá ako tri futbalové ihriská.

Pre svoje rozmery nemôžu takéto lode využívať civilné prístavy, ktoré sú zvyčajne stavané len na lode s ponorom okolo pätnásť metrov. Kotvia preto blízko pobrežia, na súš sa posádka dopravuje vrtuľníkmi či pomocnými plavidlami.

Rovnako nemôžu najväčšie lietadlové lode napríklad ani vplávať do Čierneho mora, čím začiatkom roku 2014 strašili niektoré proruské servery – mali by problém manévrovať v Bosporskej úžine.

Koľko stojí lietadlová loď?

Výstavba USS Truman stála v 90. rokoch vo vtedajších cenách viac než štyri miliardy dolárov. Najnovšia americká lietadlová loď USS Gerald R. Ford má dokonca vyjsť až na 13,5 miliardy dolárov (12,3 miliardy eur), čo je pre ilustráciu štrnásťnásobok toho, čo Slovensko ročne dáva na svoju obranu.

Nemenej veľkorysý je aj účet za nasadenie plavidla. Jeden deň operácie stojí zhruba šesť až sedem miliónov eur. Lietadlové lode totiž zvyčajne neplávajú samy, sprevádza ich niekoľko krížnikov, torpédoborce, prípadne ponorky, ktorých vyslanie je tiež nutné zarátať do nákladov.

Ako sa číslujú americké lode?

USS Truman nesie oficiálne označenie CVN-75 (CV znamená lietadlovú loď – carrier vessel –, N znamená, že má nukleárny pohon). Číslo vyjadruje, o akú lietadlovú loď v poradí ide. Jednotku niesla USS Langley, ktorá bola v roku 1920 prestavaná z lode na prepravu uhlia.

Slávna americká lietadlová loď Enterprise, na ktorej sa natáčal aj film Top Gun, mala číslo 65, vyradili ju v roku 2012. Išlo o druhú lietadlovú loď s týmto názvom. Pôvodná USS Enterprise (CV-6) bojovala v druhej svetovej vojne, v päťdesiatych rokoch ju predali do šrotu.

Aká je budúcnosť lietadlových lodí?

Pred dvomi rokmi z americkej lietadlovej lode po prvýkrát odštartoval bezpilotný dron. Testovací stroj X-47B má dlhší dolet než súčasné stíhačky F/A-18, má byť neviditeľný pre radary a hlavne môže útočiť bez rizika straty vlastnej posádky.

Či drony dokážu plnohodnotne nahradiť dnešných pilotov, je otázka. „Pri všetkom rešpekte k bezpilotným prostriedkom: pri dronoch strácate možnosti, ktoré ponúka živá posádka. Tá má svoje oči, svoje palubné prístroje a môže oveľa lepšie vyhodnotiť, čo sa na mieste deje, než operátor na diaľku,“ hovorí Frederick Luchtman, ktorý velí letke lietadlovej lode Truman.

(Cestu reportéra Denníka N na lietadlovú loď spoluorganizovala americká ambasáda.)

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Svet

Teraz najčítanejšie