Denník N

Ako by Počiatkove problémy riešil normálny človek

Namiesto toho, aby sa minister dopravy poučil skúsenosťami zo zahraničia, objedná pre kamarátov z IT biznis za milióny.

Predstavte si, že ste vysoký úradník ministerstva dopravy alebo polície a máte navrhnúť riešenie, ktoré zníži počet havárií mladých vodičov. Štatistika ukazuje, že tí totiž naozaj havarujú častejšie ako starší. Zrejme by ste si dali najprv predložiť podrobnejšie dáta. Je počet nehôd mladších šoférov spojený s nejakou zvláštnou príčinou, napríklad alkoholom, drogami, rýchlou jazdou?

Ak áno, mali by ste zvážiť pridať v autoškolách extra výcvik ukazujúci obmedzenia pod vplyvom návykových látok? Alebo sprísniť tresty pri najnebezpečnejších prečinoch extra pre mladých vodičov? Informovať rodiny aj v prípade menších prečinov mladých vodičov, aby im radšej dohovorili rodičia? Možno, no určite by ste si vygooglili, ako podobný problém už riešil niekto iný inde vo svete. Lebo je toho plný internet.

Ak by ste nenašli špecifikum nehôd mladých v štatistikách, zrejme by ste sa obrátili na dopravných psychológov. Tí by vám pravdepodobne povedali, že mladí ľudia majú prirodzenú tendenciu viac riskovať, a preto je počet ich havárií väčší. Ani v tejto situácii by ste zrejme nemávli rukou, ale skúšali by ste zistiť, komu a ako sa už podarilo niekde inde vo svete znížiť nehodovosť mladých napriek ich prirodzeným dispozíciám.

Samozrejme, nemali by ste zanedbať ani možnosť, že chyba sa deje už v autoškolách, ktorým ide len o tržby a kašlú na to, ako mladého vodiča na cestu pripravia. Vtedy by ste mohli premyslieť, ako sprísniť policajné testy v autoškole. Možno zaviesť povinné striedanie skúšajúcich policajtov a posielať ich na skúšky vždy dvoch, aby sa znížila možnosť uplatiť ich.

Za pokus by stálo aj udeľovať pokuty autoškolám, ktorých absolventi napríklad do roka od získania vodičáka havarujú. Možností je jednoducho veľa, internet je plný odskúšaných riešení a špecialistov, ktorí by radou a skúsenosťou pomohli slovenskej vláde hoci zadarmo.

No ak vám v skutočnosti nejde o mladých vodičov, ale len o biznis pre vašich kamarátov z IT, tak to vyriešite ako Ján Počiatek. Jednoducho objednáte za milióny eur zo štátneho obrovský informačný systém, ktorý bude kontrolovať cez čip každého jedného študenta autoškoly a každé jedno vozidlo autoškoly.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Komentáre

Teraz najčítanejšie