Denník N

Bratislavská župa chce stavať obchvat Svätého Jura cez unikátnu rezerváciu Šúr

Šúr. Foto – Soňa Mäkká
Šúr. Foto – Soňa Mäkká

Malokarpatský obchvat by mal odkloniť tranzitnú dopravu z intravilánov miest Svätý Jur, Pezinok, Modra a obcí Vinosady, Dubová a Viničné. Pri Svätom Jure je trasa navrhnutá cez rezerváciu Šúr s najvyšším stupňom ochrany a medzinárodne významnú mokraď.

Šúr pri Bratislave je malé územie divočiny, posledné svojho druhu v celej strednej Európe. Unikátny jelšový prales leží v národnej prírodnej rezervácii s najvyšším stupňom ochrany. Je aj ramsarskou lokalitou, teda mokraďou medzinárodného významu. Napriek tomu má tadiaľto viesť cestný obchvat Svätého Jura, hoci to nedovoľuje zákon o ochrane prírody ani medzinárodný Ramsarský dohovor o ochrane mokradí, ktorý Slovensko podpísalo.

Malokarpatský obchvat stavia Bratislavský samosprávny kraj. Po dokončení by mal odkloniť tranzitnú dopravu zo Svätého Jura, Pezinka, Modry, Vinosadov, Dubovej a Viničného. V októbri 2022 otvorili prvý úsek obchvatu medzi diaľničnou križovatkou Triblavina a Chorvátskym Grobom v okrese Senec. Meria 1,7 kilometra.

Župa

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Diaľnice a cesty

Lesy SR

Ochrana prírody

Príroda

Životné prostredie

Slovensko

Teraz najčítanejšie