Zbormajster z Luníka IX: Rómske deti sa nerodia s tým, že vedia pekne spievať, je za tým kopec driny

Trénovať sa im chce vždy. Dokonca, aj keď sú choré, vypisujú mi správy, či nemôžu prísť, hovorí o deťoch zo súboru Devjatkakare čhave ich zbormajster Ondrej Ferko.
Tento text vznikol v spolupráci s webom Romano fórum.
Ondrej Ferko vedie spevácky zbor Devjatkakare čhave, ktorý navštevuje takmer 40 detí z košického sídliska Luník IX. Vystupovali počas návštevy pápeža na Slovensku aj v televíznej súťaži Československo má talent.
„Za tri roky sme zbúrali stereotypy aj pre ostatných pedagógov, ktorí si mysleli, že s týmito deťmi sa nedá nič robiť. A zbúrali sme aj pochybnosti detí voči sebe samým,“ hovorí Ferko.
Na začiatku sa k rozhovoru pridal aj Milan Dulina, riaditeľ Základnej školy Ľ. Podjavorinskej na Luníku IX, v ktorej detský zbor pôsobí. So zbormajstrom Ferkom okrem iného vysvetľujú, ako pracujú s nádejnými spevákmi a speváčkami a tiež ako umelecké tréningy zmenili výsledky detí v škole.
Ako vznikol nápad založiť detský rómsky súbor?
Milan Dulina: Za všetko „môže“ starosta Luníka IX Marcel Šaňa, ktorý pred troma rokmi dostal pána zbormajstra na našu školu.
Ondrej Ferko: Pracoval som v Španielsku ako muzikant. S manželkou sme však rozmýšľali nad návratom na Slovensko, takže som si hľadal prácu. Na sociálnej sieti som vtedy napísal pánovi starostovi, či o niečom nevie. On okamžite zareagoval a odporučil ma na Základnú školu Ľ. Podjavorinskej v Košiciach.
Napísal som mu v tej najvhodnejšej chvíli. V tom čase chcel totiž na škole rozbehnúť detský spevácky zbor, no chýbal mu zbormajster. Veľa sme si telefonovali, aké máme možnosti a ako si to celé predstavuje, až sme sa nakoniec dohodli.
Vrátil som sa na Slovensko, začal na škole pracovať ako učiteľ hudobnej výchovy, a tak sme mohli naplno začať s realizáciou.
Starosta musel mať pripravené dobré argumenty, keď vás oboch tak rýchlo presvedčil.
Dulina: Do výberového konania na riaditeľa školy som išiel s tým, že pokiaľ vyhrám, jednou z mojich priorít bude rozvoj kultúry a športu. Mal som pocit, že predtým to bolo dosť zanedbané.
Cieľom pána starostu bolo vysielať z Luníka IX cez zbor pozitívne signály navonok, aby sa o sídlisku písalo aj v inom kontexte, než že to je najväčší slum v strednej Európe. Jeho vízia zároveň nadväzovala na moje plány rozšíriť mimoškolské kultúrne aktivity. Medzitým som sa stal riaditeľom a s nápadom som hneď súhlasil. Popravde, nemusel ma veľa presviedčať.
Ferko: Mňa nadchlo odhodlanie pána starostu a myšlienka založiť detský rómsky zbor, ktorý bude robiť dobré meno škole a zároveň vyvráti stereotyp, že rómske deti sa už narodia s predispozíciou pekne spievať. Pravdou je, že za zborom sa skrýva kopa driny a ešte viac ako o talent ide o disciplínu. Takto budú môcť ľudia sledovať progres detí z roka na rok.
Najviac však asi zabral argument, ako zborom ukážeme, že na Luníku IX vieme robiť aj iné veci ako len neporiadok, a nie sme iba „cigánske geto“.
Videoklip: Devjatkakere Čhave na Luníku IX aj v Tatrách
Vaša základná škola sídli priamo na Luníku IX?
Dulina: Áno, sme priamo v centre diania. (Smiech) Momentálne máme okolo 807 žiakov – všetci pochádzajú z Luníka IX, kde aj bývajú.
Navštevujú školu aj deti, ktoré nie sú rómske?
Dulina: Nie, všetky deti sú rómske.
Deti sa do súboru prihlásili a prešli konkurzom alebo ste si ich vyberali na základe hodín hudobnej výchovy?
Ferko: Keď som prišiel na školu, nemal som predstavu, ako to tam bude fungovať a či to vôbec bude fungovať. Chodil som na hodiny s keyboardom a pýtal som sa detí, aká hudba sa im páči. Podľa toho som si vyberal, čo zahrám a zaspievam. Postupne sa osmelili, začali spievať so mnou a po čase som vybral tie najtalentovanejšie. Začalo sa to malou skupinkou, no vznikol z nej celý zbor.
Koľko detí je momentálne v zbore?
Ferko: Tridsaťpäť, no stále sa to nabaľuje.
Máte nejaký limit?
Ferko: Nemáme limit, no prevádzka zboru vie byť nákladná a veľakrát nám preto odpadávajú koncerty – nevedia nám pre toľkých zaplatiť ubytovanie alebo stravu. Vždy totiž cestuje nielen samotný zbor, ale aj pedagogický sprievod. Náš limit je v podstate autobus, do ktorého sa musíme zmestiť.