Denník N

Prečo bol Zdeněk Liška geniálny skladateľ? Z online kolekcie týchto 20 filmov je to zrejmé

Dychová kapela v úvode Obchodu na korze. Reprofoto - DAFilms
Dychová kapela v úvode Obchodu na korze. Reprofoto – DAFilms

Portál DAFilms otvára nový seriál portrétom najznámejšieho česko-slovenského autora filmovej hudby.

Vlani by sa dožil stovky, v lete uplynie 40 rokov od jeho smrti. Výročia však nikdy neboli tým najpodstatnejším dôvodom, prečo sa oplatí znovu a znovu počúvať jeho hudbu.

Je takmer výlučne filmová, ale na rozdiel od väčšiny slávnych skladateľov ju nájdete na úplnom minime samostatných nahrávok alebo na koncertoch. Dôvodom nie sú len autorské práva, už vôbec nie to, že by tieto soundtracky neobstáli samostatne, bez obrazu. Ono to totiž nie sú klasické soundtracky, čo dokazuje aj tých pár vecí, ktoré vyšli v britskom vydavateľstve Finders Keepers.

Hudba českého skladateľa Zdeňka Lišku (1922 – 1983) je rovnocenná autorská zložka filmov. Najvýraznejšie je to zrejmé pri ich pozeraní. Keď sa na ňu sústredíte, pochopíte, ako dokázal čarovať s atmosférou, s melódiami, harmóniami aj rytmom. Ako vedel sledovať príbeh, v správnych momentoch ho podporiť alebo, naopak, kontrastne potiahnuť úplne inde.

Momentálne ponúka ideálnu možnosť kolekcia, ktorú online sprístupnil portál DAFilms v novom tematickom cykle Hudobní skladatelia. Dvadsať filmov je len zlomok z neuveriteľného množstva šesťsto, ktoré Liška „ozvučil“, ale je to reprezentatívny výber. Žánrovo, chronologicky aj pomerom slávnych a menej známych diel.

Nie je valčík ako valčík

Na začiatok si zoberme Obchod na korze. Československého držiteľa Oscara z roku 1965 bude pravdepodobne v tejto online kolekcii poznať najviac divákov. Tým lepšie sa dá zamerať na hudbu, na to, ako funguje v spojení s obrazom.

Film otvára statická fotka bocianej rodiny v hniezde. Simultánne s ňou sa rozoznejú zvony a začnú striedať filmové titulky. Vyzváňanie sa postupne stišuje, na záver pri menách scenáristov už ho takmer nepočuť.

A potom to príde. S úderom činelu spustí dychovka valčík a z fotky sa stáva film. Starý bocian učí mladého lietať. Ukazuje mu, že musí vyskočiť do vzduchu a mávať krídlami. Pohyby dokonale synchronizuje hudba, ale iba pár sekúnd, a vtedy si uvedomíte, že ten chlap bol hudobný génius. Bocian sa odráža do vzduchu v trojštvrťovom rytme.

Presne takto komponoval Zdeněk Liška. Takto sa vyhrával s detailami: presne cítil, kedy má zmysel

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie