Denník N

Drahé supertopánky nie sú pre všetkých, ukázal výskum. Niektorých bežcov dokonca spomaľujú

Foto – Peter Kováč
Foto – Peter Kováč

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Dobrý deň,

vďaka novej bežeckej obuvi s karbónovou podrážkou prešiel bežecký svet za posledné tri roky zásadnou evolúciou, ktorá sa prejavila v množstve nových rekordov aj v celkovom výkonnostnom vzostupe vytrvalostného behu.

„Karbónové” topánky dostali prívlastok „superobuv” a v spoločnosti sa ustálilo presvedčenie, že ak si ju obujete, budete rýchlejší ako v akejkoľvek inej, ktorú ste nosili predtým.

Nová štúdia zverejnená na konci januára však naznačuje, že superobuv možno nie je pre každého. Dokonca sa zdá, že niektorí bežci budú v nových topánkach ešte pomalší a kúpu za 250 či 300 eur sa preto oplatí dobre si premyslieť.

Ako je to možné? Doterajšie výskumy aj kladné asociácie širokej verejnosti vychádzali z toho, ako sa v moderných topánkach darilo bežeckej špičke, respektíve maratóncom s osobným rekordom 3.15 h a lepším. Uvedené kritérium však pokrýva len zlomok zo všetkých bežcov.

But Joubert, vedec a rekreačný vytrvalec z Texasu si preto položil otázku, či obuv rovnako pomáha aj tým, ktorí prídu do cieľa maratónu podstatne neskôr.

Ukázalo sa, že zlepšenie vďaka karbónovej podrážke zďaleka nebolo také výrazné, ba čo viac, niektorí v novej obuvi strácali na rýchlosti.

Odborníci teraz na základe nového výskumu rekreačným bežcom radia, ako zistiť, či sa im oplatí investovať do revolučných topánok a tiež to, akým základným chybám sa majú vyhnúť pri ich používaní.

Výklus je pravidelný týždenný newsletter o behu a pohybe, vychádza každý utorok a posielame ho aj e-mailom. Vypočuť si ho môžete aj ako podcast na kanáli Športové podcasty vo svojej podcastovej aplikácii.


Keď Keňan Eliud Kipchoge v októbri 2019 zabehol vo Viedni simulovaných podmienkach maratón pod dve hodiny, autori úspešného projektu hovorili o historickom míľniku.

Pridal sa aj sám Kipchoge a v návale radosti zaznievali aj odvážne slová o tom, že beh už nikdy nebude ako predtým. A hoci išlo skôr o marketingové vyhlásenia, naplnili sa do bodky. Dokonca by sa dalo povedať, že realita predbehla ambiciózne očakávania.

Strojcom revolúcie bola nová bežecká obuv od firmy Nike, ktorú mal Kipchoge aj jeho pomocníci na nohách. Jej inovatívnosť spočívala v tom, že má podrážku zo špeciálnej peny, do ktorej výrobcovia vložili tenký karbónový plát.

Odborné štúdie aj osobné postrehy elitných bežcov potvrdili, že obuv skutočne pomáha ku kvalitnejším výkonom, a potvrdila to aj záplava rekordov rôzneho druhu na rôznych tratiach.

Intenzívne preteky sa však nerozbehli len na ceste či na atletickej dráhe. Prelomový produkt od obuvníckeho giganta bol alarmom pre konkurenčné značky, ktoré

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Behanie

Radíme športovcom

Výklus

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie