Vykročili by ste oproti tanku? Dokázali by ste niekoho mučiť? Režisérka Júlia Rázusová pracuje s hercami inak, než ste zvyknutí

Nezávislé divadelné zoskupenie Slzy Janka Borodáča predstavilo inscenáciu Pop Animal o povahe ľudského dobra a zla. Uvidíte v nej však aj nevšedný spôsob režijno-hereckej spolupráce.
Stalo sa to 5. júna 1989, iba deň po tom, čo čínska armáda začala krvavú ofenzívu proti desaťtisícom demonštrantov na pekinskom Námestí nebeského pokoja.
V ústrety celému konvoju tankov zrazu vykročil muž v bielej košeli a tmavých nohaviciach.
Fotograf Jeff Widener ho zazrel v hľadáčiku fotoaparátu. Situáciu na námestí sledoval z Hotela Peking, hoci bol zranený. V prvý deň masakra po ňom ktosi hodil kus betónového bloku.
Muž v bielej košeli a tmavých nohaviciach bol neprehliadnuteľný. Kráčal úplne sám priamo oproti mohutným tankom. V rukách držal čosi ako igelitky s nákupom. Keď sa ho prvý z tankov snažil obísť, uskočil do jeho dráhy. Zastavil ho. Na pár minút zastavil celý konvoj.
Jeff Widener nebol jediný, kto si muža všimol a odfotil ho, no práve jeho fotka Tank mana – Muža s tankami – vstúpila do dejín.


Na šikmej ploche dobra a zla
Dodnes nie je jasné, kto ten muž bol. Nevieme, čo presne povedal vojakovi, keď sa s dvoma taškami v rukách nielenže postavil pred tank, ale dokonca naň vyliezol, akoby to bola tá najsamozrejmejšia vec na svete. A netušíme ani to, čo sa s ním stalo neskôr.
„Myslím, že už každého niekedy v živote prekvapilo, ako na nejakú situáciu zareagoval,“ vraví režisérka Júlia Rázusová. Je presvedčená, že aj gesto Tank mana nám ukazuje čosi o zákutiach ľudskej povahy, ktoré sa snažia rozlúsknuť psychológovia i antropológovia.
Ako je možné, že sa na jednej strane dokážeme správať