Vláda môže, nemôže, smie, mala by poslať ustajnené migy Ukrajine?
Len vysoká miera odvahy v rozhodovaní predstavuje jedinú cestu zo spleti rozmanitých definícií toho, či odovzdanie migov ne/tvorí zásadnú otázku zahraničnej politiky.
Autor je bývalý predseda Ústavného súdu
Poverená vláda Slovenskej republiky nemá kompetenciu rozhodovať o zásadných otázkach zahraničnej politiky. Znenie ústavného článku je lakonické a pomerne zrozumiteľné, ak odhliadneme od faktu, že nie je úplne jasné, čo všetko patrí do zásadných otázok zahraničnej politiky.
Z nedostatku ústavnej praxe (ak nerátame jedno uznesenie Ústavného súdu, ktoré vyhlásilo za zásadnú otázku zahraničnej politiky nomináciu kandidáta na Európsky súd pre ľudské práva) nezostáva iné, iba každý prípad posudzovať individuálne. Naznačený prístup platí aj pre zodpovedanie otázky, či poverená vláda, ak sa preveria všetky relevantné fakty, môže rozhodnúť o dodávke (dare, predaji, nejakom barteri) migov, ktoré sú na zemi a zjavne už nebudú nikdy pilotované slovenskými vojakmi.