Denník N

Školský týždeň: Namiesto zrušenia piatackeho testovania mohli radšej otvoriť diskusiu o zmysle národných testov

Školský týždeň pripravuje Centrum vzdelávacích analýz, nezávislá analytická a výskumná organizácia, ktorej cieľom je najmä na základe dát a výsledkov výskumu zlepšovať kvalitu školstva. Podporiť ho môžete tu.

V polovici mája malo prebehnúť pravidelné testovanie piatakov a piatačiek z matematiky a zo slovenčiny. Ministerstvo školstva však pred dvoma týždňami oznámilo, že v tomto školskom roku nebude.

Pozrime sa, prečo sa testovanie zrušilo a či je to dobrý nápad.

Cieľom sú objektívne informácie o výkone detí aj spätná väzba pre školy

Celoslovenské testovanie v piatom ročníku prebieha každoročne od roku 2015. Žiaci a žiačky sa testujú z matematiky a vyučovacieho jazyka, čiže zo slovenčiny alebo z maďarčiny. Na čo to slúži?

Testovanie sleduje dva základné ciele. Prvým je získať objektívne informácie o tom, aký výkon deti dosahujú v testovaných predmetoch na konci piateho ročníka základnej školy. Druhým cieľom je poskytnúť školám spätnú väzbu a komplexnejší obraz o vedomostiach a zručnostiach ich žiakov a žiačok. To by malo pomôcť pri zvyšovaní kvality vzdelávania.

Prečo sa teda ministerstvo školstva rozhodlo toto testovanie zrušiť?

Dôvodom rušenia má byť pandémia

Kľúčový dôvod je pandémia. Ministerstvo argumentuje, že počas dištančného vzdelávania sa v školách líšila kvalita výučby. Protipandemické opatrenia sa navyše zavádzali po okresoch, takže rozdiely v kvalite mohli byť aj regionálne. Preto sa podľa ministerstva nedajú ciele testovania plnohodnotne naplniť.

Tieto dôvody sú dosť nepresvedčivé.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školský týždeň

Každý štvrtok v spolupráci s expertmi z Centra vzdelávacích analýz prináša Školský týždeň najdôležitejšie informácie zo školstva, analýzy a návrhy, ako zmeniť vzdelávanie.

Školstvo

Komentáre, Slovensko

Teraz najčítanejšie