Denník N

Pôvodne Ruskov muzikál Rómeo a Júlia končí fiaskom a ruší predstavenia

Pavol Rusko ako producent v máji 2015 ohlasuje muzikál Rómeo a Júlia. Foto – Musical.cz
Pavol Rusko ako producent v máji 2015 ohlasuje muzikál Rómeo a Júlia. Foto – Musical.cz

Exminister hospodárstva sa z neúspešného muzikálu krátko po premiére stiahol. Na jeho produkciu odchádzali peniaze aj z bratislavského centra pre týrané ženy, podľa polície boli prevody v poriadku.

Mala to byť veľkolepá šou, ktorú si v pražskej sále Karlín mohlo naraz pozrieť tisícpäťsto divákov. Namiesto toho muzikál Rómeo a Júlia, ktorý do Prahy priniesli slovenskí producenti, ruší jedno predstavenie za druhým a zrejme sa skončí súdnymi spormi so spevákmi, ktorí nedostali honoráre.

Shakespearovský námet vlani začiatkom mája na tlačovej konferencii ohlasoval bývalý riaditeľ televízie Markíza a exminister hospodárstva Pavol Rusko. Muzikál s Helenou Vondráčkovou či Bárou Basikovou mal slávnostnú premiéru 25. septembra. No už o tri týždne organizátori informovali, že októbrové predstavenia rušia.

Vysvetľovali to tým, že musia opraviť scénu a od novembra sa predstavenie na javisko vráti. No nestalo sa to. Aj novembrové termíny neskôr padli. Tentoraz to divákom vysvetľovali tým, že sa úplne vymenil producentský tím, ktorý za muzikálom stojí.

Z muzikálu sa stiahol aj Pavol Rusko a jemu blízka producentská firma Maggie.

Vizuál muzikálu. Foto – Facebook Forum Karlín/ Romeo a Julie – muzikál

Dlhy, spory a peniaze z útulku

Ešte pred výmenou producentov zmluvu s muzikálom zrušila speváčka Helena Vondráčková. „V živote sa nám nestalo, že by producent muzikálu nezaplatil honoráre, je to pre nás úplne nová skúsenosť,“ komentoval to v novembri Vondráčkovej manžel Martin Michal.

Český bulvár odvtedy pravidelne informuje o dlhoch, ktoré mal po sebe muzikál nechať. Nezachránili ho ani noví producenti, ktorí však ďalej sľubujú, že po Novom roku sa Rómeo s Júliou na pódium vrátia.

Pozadie českého muzikálu preverovali aj slovenskí policajti. Na konto eseročky Maggie, v minulosti spriaznenej s Ruskom cez jeho švagrinú a speváčku kapely P. S. Magdu Vyletelovú, totiž tento rok odchádzali desaťtisícové sumy z účtu azylového domu pre týrané ženy Maják nádeje.

Maják nádeje vznikol ešte v roku 2002 ako spoločný projekt Ruskovej Nadácie Markíza, neskôr premenovanej na Nadáciu Priatelia, a mestskej časti Staré Mesto. Pavol Rusko sa v máji stal riaditeľom azylového domu a radnica pre prevody medzi Majákom nádeje a firmou Maggie podala trestné oznámenie pre podozrenie zo sprenevery peňazí.

Krízové centrum pre týrané ženy Maják nádeje. Foto N - Tomáš Benedikovič
Krízové centrum pre týrané ženy Maják nádeje. Foto N – Tomáš Benedikovič

Policajti: Keby kradol, robil by to inak

Maják nádeje je financovaný zo sponzorských darov, no na jeho chod výrazne prispieva aj štát a samospráva. Bratislavská župa mu na poskytovanie sociálnych služieb tento rok poslala dotáciu 35-tisíc eur, z ústredia práce na starostlivosť o deti dostali takmer 130-tisíc eur.

Staré Mesto preto požiadalo o preverenie bankových prevodov políciu, lebo Rusko podľa nich nechcel dozornej rade, kde majú zástupcovia mestskej časti väčšinu, ukázať podrobné doklady a pohyby na účtoch. Policajti nakoniec trestné oznámenie odmietli ako neopodstatnené.

Rusko totiž pri výsluchu vyšetrovateľovi povedal, že Maják nádeje si cez firmu Maggie za 36-tisíc eur rezervoval lístky na prvé predstavenia muzikálu Rómeo a Júlia, ktoré neskôr s províziou púšťal do bežného predaja.

Rusko polícii predložil aj výpisy z účtu, ktoré mali podľa vyšetrovateľa dokazovať vrátenie časti peňazí späť na účet Majáku nádeje. To, že by sa Majáku vrátili všetky peniaze, policajti nespomínajú, ale Rusko pre Denník N povedal, že azylový dom mal na transakciách zarobiť 5-tisíc eur.

Vyšetrovateľ navyše skonštatoval, že „v konaní Pavla Ruska absentuje úmysel spôsobiť Majáku nádeje škodu“ a že „pokiaľ by Pavol Rusko konal s úmyslom spôsobiť škodu (…), tak možno predpokladať, že by tieto transakcie neriešil takpovediac transparentne prostredníctvom bankových účtov, kde je z výpisov možné zistiť bližšie údaje“.

Rusko tvrdí, že nikto nemôže ani sekundu pochybovať, že by projekt muzikálu Majáku nepriniesol viac peňazí, než vložil do rezervačných poplatkov. „A pokiaľ ide o rušenie predstavení, to sa musíte opýtať tých, ktorým sme na túto sezónu postúpili produkčné práva. My podľa zmluvy do tohto procesu vstupovať nemôžeme.“

Obsadenie muzikálu. Foto – Facebook Romeo a Julie – muzikál

Osud Majáka stále neistý

Odmietnutie trestného oznámenia pre podozrenie zo sprenevery nevyriešilo spory medzi Ruskom a Starým Mestom. Vedenie mestskej časti naďalej tvrdí, že šéf Majáka nádeje im odmieta ukázať kompletné doklady o financovaní neziskovky.

Sociálny odbor mestskej časti navyše preveruje podnety, podľa ktorých pracovníci Majáka nie sú schopní poskytovať niektoré sociálne služby svojim klientom, v niektorých prípadoch to dokonca mali robiť za nich.

V Majáku žijú ženy, ktoré sa stretli s týraním a zostali bez domova. Teraz sa boja, že po Novom roku prídu aj o túto strechu nad hlavou. Staré Mesto už na súde požiadalo o zrušenie neziskovej organizácie ako celku a do svojho vlastníctva by chcelo získať naspäť budovu na Karpatskej ulici, ktorú predtým za symbolické tri eurá previedlo na Maják nádeje ako svoj vklad do projektu. S Majákom zatiaľ neuzatvorila nové zmluvy ani Bratislavská župa či ústredie práce.

Rusko si však stojí za tým, že Maják nádeje nie je v kríze, a za problémami vidí lokálnych politikov. Spory medzi Starým Mestom a riaditeľom, ktorý vedenie neziskovky prevzal na jar, odštartoval Ruskov zámer budovu na Karpatskej predať a postaviť pre Maják nádeje nové sídlo mimo centra hlavného mesta.

Teraz najčítanejšie