Denník N

Zelené alebo červené tlačidlo. Bratislava si rýchlo zvykla, že všetky zastávky sú na znamenie

Foto N - Annamária Jelínková
Foto N – Annamária Jelínková

Od 13. februára sú všetky zastávky autobusov a trolejbusov v Bratislave na znamenie. Dopravný podnik hlavného mesta je spokojný s prechodom na tento model, v týchto dňoch zároveň začína s plošným monitorovaním spojov, podľa ktorého postaví nový grafikon.

Necelé tri týždne sú všetky autobusové a trolejbusové zastávky v Bratislave na znamenie. MHD automaticky nezastaví všade, a ak chcete vystúpiť, musíte to vodičovi dať najavo tlačidlom stop alebo tlačidlom na otváranie dverí. Keď sa v úvode pracovného týždňa na zastávkach na Kramároch, pri hlavnej stanici, autobusovej stanici Nivy a v Ružinove rozprávame s ľuďmi, negatívnu skúsenosť s touto zmenou nespomína nikto z nich.

„Však treba šetriť,“ hovorí pani Emília na zastávke pred železničnou stanicou. Dodáva, že nové pravidlá nemali žiaden vplyv na jej cestovanie MHD.

Nový systém neprekáža ani Simone, ľudia však z jej skúsenosti signalizujú, že chcú vystúpiť, až tesne pred zastávkou. „Mali by to stláčať skôr,“ myslí si. Pani Mária na Gagarinovej ulici hovorí, že ona a jej známe už roky pred vystúpením vždy stlačia tlačidlo stop. „Pre istotu, človek nikdy nevie,“ dodáva.

Jednou z obáv cestujúcich po zavedení zmeny bolo, že spoje, ktoré nezastavia na viacerých zastávkach, budú potom z tých ďalších odchádzať skôr. Dopravný podnik Bratislava (DPB) tvrdí, že za ten čas nezaznamenal zvýšený počet takýchto prípadov. Skoršieho odchodu sa podľa definície DPB dopustí šofér vtedy, ak zo zastávky odíde najmenej dve minúty pred časom, ktorý je v grafikone. Inak to však môže vnímať človek, ktorému autobus alebo trolejbus ujde rovno pred nosom.

Neprišlo viac sťažností

Dodržiavanie pravidla, ktoré zakazuje skoré odchody, kontroluje dopravný podnik priamo v teréne aj systémovo – vyhodnocovaním reálnych dát z premávky. Zamestnanci DPB porovnávajú reálny čas príchodu rôznych spojov náhodne vybraných liniek s grafikonom.

Pre DPB je smerodajný aj subjektívny pocit cestujúcich. Systémové aj náhodné kontroly môžu indikovať, že spoje nechodia skôr ako dve minúty pred grafikonom, ale ak sa začnú ľudia masovo sťažovať, že im začali utekať spoje, niečo nie je v poriadku.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Bratislava

Doprava v Bratislave

Slovensko

Teraz najčítanejšie