Sexuálna výchova by nemala byť o navliekaní kondómu na model penisu pred celou triedou

„Americká profesorka Eva Goldfarb povedala, že čakať so sexuálnou výchovou do určitého veku je ako čakať do ôsmackej algebry, aby ste deťom predstavili matematiku,“ hovoria v rozhovore Vanesa Terenová a Richard Ančic, študenti medicíny z Jesseniovej lekárskej fakulty UK v Martine a školitelia sexuálnej výchovy.
Sami na základnej a strednej škole nezažili kvalitnú sexuálnu výchovu. V rámci Slovenskej asociácie študentov medicíny a jej Stálej komisie pre sexuálne a reprodukčné zdravie preto spustili workshopy sexuálnej výchovy na stredných školách. Na dvoch z nich, ktoré prebiehali na jednom zo žilinských gymnázií, sme sa so súhlasom žiakov a žiačok zúčastnili.
V rozhovore sa dočítate:
- ako vyzerajú workshopy sexuálnej výchovy;
- prečo do nich zakomponovali aj témy ako kultúra a rod alebo násilie;
- ako sa dá na hodinách sexuálnej výchovy vytvoriť čo najbezpečnejší priestor pre všetkých;
- prečo pre rodičov žiakov a žiačok napísali vysvetľovací list;
- ako podľa výskumov dopadla sexuálna výchova zameraná na striktnú sexuálnu abstinenciu.
Materiály aj kurzy pripravujete a robíte zadarmo popri štúdiu medicíny. Viedla vás k tomu aj skúsenosť s výukou sexuálnej a vzťahovej výchovy na vašich stredných školách?
Vanesa Terenová (VT): Sexuálnu výchovu sme na škole nemali, na hodinách biológie sme len prebehli pohlavnú sústavu. Jeden deň ženskú a druhý deň mužskú. Oslovila a inšpirovala ma však veľmi prednáška o prvej gynekologickej prehliadke, ktorú nám prišli spraviť medičky.
Richard Ančic (RA): U mňa neexistovala sexuálna výchova na základnej škole ani na cirkevnom gymnáziu. Jedným z najväčších podnetov pre mňa bolo, keď som sa na biológii v maturitnom ročníku dozvedel mýtus, že vnútromaternicové teliesko „zoškrabáva embryá zo sliznice maternice a zabíja ich“. Chceli sme zmaturovať, takže sme boli ticho. Ak sme aj preberali vzťahy, učitelia akoby rátali s tým, že ľudia do manželstva nebudú mať spolu sex. Otvorene sa rozprávalo aj o tom, že žena by nemala mužovi nič v tomto smere odopierať.
Keď som sa na to spätne pozrel, podčiarklo to vo mne dôležitosť nezaujatej sexuálnej výchovy na akýchkoľvek školách. Bol to aj hlavný dôvod, prečo som sa zasadzoval o to, aby existovala sexuálna výchova v takej podobe, v akej ju vedieme. Zdravie a vzdelanie sú nepopierateľné ľudské práva. Objektívna a nezaujatá sexuálna výchova obidve spája.
Sexuálnej výchove na slovenských školách sa zatiaľ venuje len niekoľko spolkov a neziskových organizácií. Vo väčších mestách v Česku je celkom bežná prax, že hodiny sexuálnej výchovy lektorujú medici ako vy. Ako fungujete vy a z akých materiálov vychádzajú vaše workshopy?
VT: Už dlhšie robíme na základných školách prednášky o prvej gynekologickej prehliadke a o mužskom pohlavnom zdraví. Začíname anatómiou, potom prejdeme cez antikoncepciu po prevenciu rakoviny prsníka a krčka maternice. Už na tých hodinách som si všimla, že dievčatá sa najviac zaujímajú o antikoncepciu.