Denník N

Prečo padla šéfka dopravy Bratislavy: nekončiace tlaky a potom ešte odstavili kritika Smeru

Tatiana Kratochvílová ešte ako hlavná dopravná inžinierka Bratislavy na rozkopanej Štúrovej ulici. Foto – TASR
Tatiana Kratochvílová ešte ako hlavná dopravná inžinierka Bratislavy na rozkopanej Štúrovej ulici. Foto – TASR

Bývalá hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová prehovorila o svojom konci na magistráte. Je za tým aj zrušené výberové konanie, ktoré mal vyhrať analytik kritický k ministerstvu dopravy.

Oficiálne ide o ukončenie pracovného pomeru po dohode. Za odchodom hlavnej dopravnej inžinierky Bratislavy Tatiany Kratochvílovej po desiatich mesiacoch od nástupu je však viac. Opakovaná nespokojnosť s jej prácou aj jeden zrušený konkurz.

„Tlaky na mňa boli už neadekvátne,“ opisuje Kratochvílová, ako to na magistráte zväčša vyzeralo. „Vždy, keď sme na niečom pracovali, kritizovali nás. V podstate sa to týkalo všetkých projektov, na ktorých som robila.“

Jej odchod ohlásilo mesto na začiatku decembra v čase, keď finišoval veľký projekt nového Starého mosta.

Jedným z posledných problémových bodov bolo výberové konanie na vedúceho oddelenia dopravného inžinierstva, ktorý vydáva posudky developerom a má na starosti aj mestskú dopravu. Konkurz mal podľa Kratochvílovej vyhrať analytik INEKO Ján Kovalčík. Vedenie mesta však konkurz nečakane zrušilo.

Video: U Nesrovnala vyhral konkurz, potom ho zrušili
Autor: Martina Pažitková

Odhalil predraženia v doprave Smeru

Kovalčík za prvej vlády Roberta Fica odhalil, že ministerstvo dopravy falšovalo analýzu o výstavbe diaľnic cez PPP. Teraz jeho nová analýza ukazuje, že sú nevýhodné aj plány druhej Ficovej vlády na výstavbu bratislavského obchvatu.

„Myslím si, že to mohol byť dôvod. Tlačová konferencia INEKO o PPP obchvate Bratislavy, na ktorej pracoval pán Kovalčík, bola deň pred výberovým konaním,“ hovorí Kratochvílová.

Kovalčík dlho čakal na vyhodnotenie konkurzu. Keď neformálne sondoval, v čom je problém, počul tiež o analýze obchvatu. „Upozorňovali sme na viaceré pochybenia ministerstva aj viaceré nedostatky štúdie uskutočniteľnosti, ktorá vytvárala ilúziu výhodnosti,“ hovorí Kovalčík.

Je to nezmysel, reaguje riaditeľ magistrátu Martin Maruška na podozrenie, že by Kovalčíka na magistráte nechceli, pretože nevyhovuje ministerstvu dopravy. „Odmietame akékoľvek vstupovanie, pokyny. Celé to bolo predmetom komisie zostavenej zo zamestnancov, bola tam aj pani Kratochvílová,“ povedal Maruška s tým, že o výsledku výberových konaní rozhodla komisia.

Práve v komisii, kde sedela aj Kratochvílová, pritom rozhodli, že najlepším bol Kovalčík.

Magistrát odpovedá, že podľa výberovej komisie ani jeden z uchádzačov nesplnil kritériá. „Podmienky, ktoré musí uchádzač spĺňať, určuje vždy riaditeľ danej sekcie – v tomto prípade to bola riaditeľka sekcie dopravy, pani Kratochvílová,“ napísala hovorkyňa primátora Ivana Skokanová. Kovalčík nemá technické vzdelanie, ako bolo v podmienkach, ale ekonomické. To však pri konkurze komisii neprekážalo.

Primátor sa oficiálne Kratochvílovej pri oznámení jej odchodu poďakoval za dobrú prácu. Jeho tlačové oddelenie aj teraz opakuje, že sa s primátorom na odchode dohodli.

Kratochvílová vlani tiež kandidovala za primátorku Bratislavy. Keď Sieť jej kandidatúru stiahla a podporila Milana Kňažka, Kratochvílová sa k strane nepridala a podporila neskoršieho primátora Nesrovnala. Ten si ju potom vybral za hlavnú dopravnú inžinierku.

Čo má Bratislava s ministerstvom dopravy

„Ministerstvo dopravy rozhoduje o použití eurofondov a je dôležitým partnerom mesta pri financovaní všetkých dôležitých dopravných projektov,“ vysvetľuje dopravný analytik Kovalčík vzťahy Bratislavy a ministerstva dopravy.

Minister dopravy Ján Počiatek napríklad ešte za primátora Milana Ftáčnika zastavil veľký projekt stanice Filiálka a podzemnej mestskej vlakovej dráhy a milióny z eurofondov presmeroval na nové trolejbusy a električky.

Vedenie mesta potrebuje pomoc vlády aj na iných úrovniach. Len pred týždňom primátor Ivo Nesrovnal informoval, že vláda prispeje Bratislave 14 miliónmi eur na prípravy predsedníctva v Rade Európskej únie.

V prípade bratislavského obchvatu Nesrovnal vyhlásil, že nevie posúdiť, či štát má, alebo nemá pokračovať v jeho prípravách. „Mám tak strašne veľa problémov, že sledovať, či toto bolo niečo transparentné, už je akosi za môj horizont,“ povedal primátor v debate Denníka N. Obchvat podľa neho treba, ale detaily si má riešiť vláda.

„Predpokladám, že ministerstvo dopravy vie vytvoriť tlak na obsadzovanie konkrétnych pozícií na magistráte. Ale to už je len moja úvaha,“ komentuje zrušené výberové konanie Kovalčík. „Pokiaľ vedenie mesta preferuje mať dobré vzťahy s ministerstvom, možno splní aj neštandardné želania.“

Obchvat na ministerstve dopravy pripravuje štátny tajomník Viktor Stromček (Smer). Ten bol v minulosti za Ftáčnika riaditeľom bratislavského magistrátu.

Ministerstvo dopravy odmieta, že by Stromček alebo niekto z ministerstva ovplyvňovali konkurz. „Ministerstvo dopravy nijakým spôsobom nezasahuje do vnútorných procesov magistrátu a ani sa o ne nezaujíma.“

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal už mal problém s konkurzmi. Nahrávka rozhovoru jeho poradcu s mestskými poslancami ukázala, že jeho ľudia ponúkajú funkcie výmenou za spoločné hlasovanie. Nesrovnal urobil oficiálne konkurzy na šéfov najväčších mestských podnikov, dve z troch mien však boli známe ešte pred ich uzavretím. Primátor napriek tomu politické dohody popieral.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie