Denník N

Vlak pustil na zlú koľaj a na červenú. Za tragédiu na železnici v Grécku vinia zamestnanca aj chyby v systéme

Miesto zrážky nákladného a osobného vlaku pri meste Larisa. Foto - TASR/AP
Miesto zrážky nákladného a osobného vlaku pri meste Larisa. Foto – TASR/AP

Záchranári, ktorí smerovali v utorok večer na miesto zrážky dvoch vlakov pri gréckom meste Larisa, už videli za svoju kariéru všeličo. Cestou sa rozprávali o podobnom nešťastí z roku 2003, keď havária autobusu v tejto oblasti stála život 21 študentov.

Niektorí z nich sa podľa gréckeho portálu Ekathimerini len nedávno vrátili z Turecka, kde v troskách budov hľadali preživších po silnom zemetrasení.

Napriek tomu to, čoho boli svedkom v noci na stredu po zrážke dvoch vlakov idúcich opačnými smermi, bolo výnimočné. „Videl som už toho veľa, som silný. Ale toto bola jedna z mála situácií, keď sa ma to skutočne dotklo,“ povedal pre Ekathimerini jeden zo záchranárov.

„Preživších sme našli do hodiny. Po istom čase sme vyťahovali už iba mŕtve telá,“ dodal požiarnik.

Obvinený zamestnanec

Celkovo pri zrážke dvoch vlakov pri gréckom meste Larisa zahynulo v utorok večer 57 ľudí, najmä pasažierov rýchlika, ktorý smeroval z Atén do Solúnu. Oproti zo severu v tom istom čase a na rovnakej trati išiel nákladný vlak.

Stroje sa pohybovali rýchlosťou 135, respektíve 110 kilometrov za hodinu. Keďže bola tma, rušňovodiči zbadali druhý rútiaci sa vlak v poslednej chvíli. Prvé tri vagóny súpravy osobného vlaku, v ktorom bolo medzi 350 cestujúcimi mnoho študentov vracajúcich sa z predĺženého víkendu, boli úplne zničené.

Ide o najväčšiu vlakovú tragédiu v modernej gréckej histórii a najväčšiu európsku vlakovú nehodu za posledných 10 rokov. Ako hovoria záchranári pre Ekathimerini, ak by k zrážke došlo o pár minút skôr v tuneli, počet obetí by bol výrazne vyšší.

Foto – TASR/AP

Pár dní po tragédii, po ktorej v krajine vyhlásili trojdňový štátny smútok, obvinili zamestnanca v meste Larisa. Médiá píšu, že jeho funkcia bola prednosta stanice, no robil činnosť, ktorú na Slovensku robia výpravcovia.

Práve on je údajne hlavný zodpovedný za to, že k tragédii došlo. V nedeľu sedem a pol hodiny vypovedal na polícii, obvinili ho okrem iného zo zabitia z nedbanlivosti.

Podľa odborníkov však problém nebol len v jednom človeku, ale v zlom stave, v akom sú grécke železnice. Britský úrad ich podľa Observera dokonca označuje za najnebezpečnejšie v Európe.

Vrátil sa na železnicu

Vidno to aj na príbehu tohto zamestnanca. Grécke médiá podľa zákona nezverejňujú meno muža, ktorý je z veľkej časti zodpovedný za tragédiu. Do roku 2011 pracoval

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Svet

Teraz najčítanejšie