Denník N

Krajina na obrazoch Ota Hudeca je pustá a bez vody, no aj tak sa vám bude páčiť

Oto Hudec: Vek kratší ako nádych veľryby. Socha, recyklovaná preglejka, kov, hlina, tmel na drevo. Majetok: Oto Hudec a Gandy Gallery, 2022 (vytvorené v spolupráci s 4D Gallery). Foto - Zuzana Jakabová
Oto Hudec: Vek kratší ako nádych veľryby. Socha, recyklovaná preglejka, kov, hlina, tmel na drevo. Majetok: Oto Hudec a Gandy Gallery, 2022 (vytvorené v spolupráci s 4D Gallery). Foto – Zuzana Jakabová

Umelec Oto Hudec sa vo svojej tvorbe dlhodobo venuje klimatickej kríze. Za uplynulé roky sa však jeho aktivistický prístup zmenil.

Prvýkrát ho otázky o klíme začali hlbšie zaujímať, keď sa v roku 2010 ocitol v San Franciscu. V médiách vtedy kolovali správy o zvyšovaní hladiny morí, čo je jeden z dôsledkov klimatickej krízy. Zobral papier a načrtol si naň obrázok veľryby ako symbol Zeme nesúcej na chrbte civilizáciu, s ktorou sa môže kedykoľvek potopiť.

Výtvarník Oto Hudec sa ku kresbe po rokoch vrátil, no tentoraz z veľryby urobil monumentálny objekt z preglejky. Kresbu premenil na veľkolepú inštaláciu – na situáciu, do ktorej treba vstúpiť a precítiť ju.

Dielo je súčasťou výstavy vo Východoslovenskej galérii v Košiciach, ktorá spolu s ďalšími prácami ukazuje prierez umelcovej tvorby za posledné roky. Jej ťažiskom je téma klimatickej zmeny, no objavuje sa v nej aj intímnejšia zložka a práca s emóciami, ktoré poukazujú na nové umelecké smerovanie autora.

„Stále mám nápady, ktorými by som k tejto téme chcel prispieť, no po rokoch, čo sa tomu venujem, cítim, že sa už musím posunúť ďalej,“ hovorí Oto Hudec.

Jeho výstavu v košickej galérii predĺžili až do 7. mája 2023.

Z vernisáže výstavy Earthrise!, ktorá bola predĺžená do 7. mája 2023. Foto – Zuzana Jakabová
Z výstavy Ota Hudeca vo Východoslovenskej galérii v Košiciach. Foto – Zuzana Jakabová

S Greenpeace v Novákoch

Téma klimatickej krízy sa postupne v tvorbe Ota Hudeca stávala dominantnou.

Dôležitý impulz v tom zohrali klimatické hnutia. Tie začali od roku 2018 vznikať po celej Európe aj v našom prostredí ako reakcia na nečinnosť spoločnosti a vlád v oblasti ochrany planéty a jej zdrojov.

Oto Hudec v tom čase tiež spoluzakladal klimatické hnutie Nestrácajme čas! a tieto myšlienky sa prirodzene prejavili aj v jeho tvorbe. „U mňa sa to tak preplietlo. V roku 2018 sme spustili petíciu určenú vláde a paralelne prebehla aj klimatická konferencia v Katoviciach, od ktorej sme mali veľké očakávania. Veľa sa vecí sa tam však napokon nedohodlo. Zdalo sa mi prirodzené na to všetko reagovať aj v tvorbe,“ hovorí Oto Hudec.

Spojenie aktivistickej a umeleckej pozície sa prvýkrát prejavilo v rámci protestu organizácie Limity jsme my v povrchových baniach v okolí Mosta v Česku. Oto vytvoril z textilu maskota Uhlíka v životnej veľkosti a zapožičal ho organizátorom, ktorí ho využili ako ironický odkaz na spaľovanie fosílnych palív.

Maskot protestov proti ťažbe uhlia – Uhlík, ktorého vytvoril Oto Hudec. Foto – archív Ota Hudeca
Oto Hudec ako Uhlík. Foto – archív Ota Hudeca

Uhlík sa už o pár mesiacov objavil aj počas akcie Greenpeace v Novákoch, kde

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Klimatická kríza

Košice

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie