Denník N

Diaľničná udalosť roka 2016? Váhostav po 19 rokoch dokončí minidiaľnicu prezývanú poľovnícka

V októbri roku 2016 dostavajú diaľnicu medzi Svrčinovcom a Skalitým. Sú na nej aj tunely Poľana a Svrčinovec. Vďaka tomu sa po rokoch odovzdá aj roky rozostavaná diaľnica po poľské hranice. Foto - TASR
V októbri roku 2016 dostavajú diaľnicu medzi Svrčinovcom a Skalitým. Sú na nej aj tunely Poľana a Svrčinovec. Vďaka tomu sa po rokoch odovzdá aj roky rozostavaná diaľnica po poľské hranice. Foto – TASR

Na D1 medzi Košicami a Bratislavou nepribudne na budúci rok ani jeden nový kilometer.

Od hraníc s Poľskom smerom na Žilinu po Skalité vedie 3-kilometrová diaľnica. Málokto o nej vie, autá po nej nejazdia, pretože prípojka na Poľsko je síce hotová,  no u nás cesta končí vo voľnej prírode. Bývalý investičný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák ju preto volá diaľnica pre poľovníkov.

Začal ju stavať Váhostav ešte v roku 1997. Z éry ministra dopravy Alexandra Rezeša ju zdedil Čermák po nástupe k diaľničiarom v roku 2006 a rozhodol, že zostane nedostavaná, až kým sa nebude mať na čo pripojiť. Keby na ňu položili vrchnú asfaltovú vrstvu a formálne pustili prázdnu diaľnicu do prevádzky, iba by sa pôsobením prostredia ničila a 5-ročná záruka, ktorú stavbári na diaľnice dávajú, by vypršala.

Zakázal som ju dostavať len tak, aby sme sa toho nejako zbavili, lebo sme nevedeli čo s tým, opisuje Čermák kuriózny príbeh.

V praxi to znamenalo, že Váhostav cestu celé tie roky udržiaval, robil na nej priebežné stavené práce a inkasoval aj inflačné príplatky. Výsledok: z pôvodnej ceny zhruba 41 miliónov eur sa cena zdvihla na viac než dvojnásobok. Toľko aspoň hovoria posledné známe údaje z roku 2013. Vtedy sa hovorilo, že už bola vystavená posledná faktúra.

O tom, či sa to nedalo riešiť inak, sa vedú debaty. Napríklad Ján Kotuľa, ktorý šéfoval diaľničiarom počas vlády Ivety Radičovej, chcel, aby sa o cestu starali diaľničiari sami. Bolo by to totiž lacnejšie.

Tak či tak, prípadným faktúram od Váhostavu za diaľnicu pre poľovníkov onedlho odzvoní. Národná diaľničná spoločnosť na svojom webe hrdo píše, že po 19 rokoch od štartu výstavby pustí na autostrádu šoférov.

Nákladiaky nás prestanú obchádzať cez Česko

Stane sa to na konci roka 2016 a, samozrejme, len vtedy, ak sa niečo ešte nepokazí. Na diaľnicu hodia zvršok a ju pustia do prevádzky vďaka tomu, že v októbri sa plánuje dostavať nadväzujúca diaľnica, od Svrčinovca po Skalité. Obe cesty sprístupnia naraz.

Pre región by to mala byť veľká zmena. Od hraníc totiž nemôžu niekoľko kilometrov dnes

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie