Denník N

Diaľničná udalosť roka 2016? Váhostav po 19 rokoch dokončí minidiaľnicu prezývanú poľovnícka

V októbri roku 2016 dostavajú diaľnicu medzi Svrčinovcom a Skalitým. Sú na nej aj tunely Poľana a Svrčinovec. Vďaka tomu sa po rokoch odovzdá aj roky rozostavaná diaľnica po poľské hranice. Foto - TASR
V októbri roku 2016 dostavajú diaľnicu medzi Svrčinovcom a Skalitým. Sú na nej aj tunely Poľana a Svrčinovec. Vďaka tomu sa po rokoch odovzdá aj roky rozostavaná diaľnica po poľské hranice. Foto – TASR

Na D1 medzi Košicami a Bratislavou nepribudne na budúci rok ani jeden nový kilometer.

Od hraníc s Poľskom smerom na Žilinu po Skalité vedie 3-kilometrová diaľnica. Málokto o nej vie, autá po nej nejazdia, pretože prípojka na Poľsko je síce hotová,  no u nás cesta končí vo voľnej prírode. Bývalý investičný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák ju preto volá diaľnica pre poľovníkov.

Začal ju stavať Váhostav ešte v roku 1997. Z éry ministra dopravy Alexandra Rezeša ju zdedil Čermák po nástupe k diaľničiarom v roku 2006 a rozhodol, že zostane nedostavaná, až kým sa nebude mať na čo pripojiť. Keby na ňu položili vrchnú asfaltovú vrstvu a formálne pustili prázdnu diaľnicu do prevádzky, iba by sa pôsobením prostredia ničila a 5-ročná záruka, ktorú stavbári na diaľnice dávajú, by vypršala.

Zakázal som ju dostavať len tak, aby sme sa toho nejako zbavili, lebo sme nevedeli čo s tým, opisuje Čermák kuriózny príbeh.

V praxi to znamenalo, že Váhostav cestu celé tie roky udržiaval, robil na nej priebežné stavené práce a inkasoval aj inflačné príplatky. Výsledok: z pôvodnej ceny zhruba 41 miliónov eur sa cena zdvihla na viac než dvojnásobok. Toľko aspoň hovoria posledné známe údaje z roku 2013. Vtedy sa hovorilo, že už bola vystavená posledná faktúra.

O tom, či sa to nedalo riešiť inak, sa vedú debaty. Napríklad Ján Kotuľa, ktorý šéfoval diaľničiarom počas vlády Ivety Radičovej, chcel, aby sa o cestu starali diaľničiari sami. Bolo by to totiž lacnejšie.

Tak či tak, prípadným faktúram od Váhostavu za diaľnicu pre poľovníkov onedlho odzvoní. Národná diaľničná spoločnosť na svojom webe hrdo píše, že po 19 rokoch od štartu výstavby pustí na autostrádu šoférov.

Nákladiaky nás prestanú obchádzať cez Česko

Stane sa to na konci roka 2016 a, samozrejme, len vtedy, ak sa niečo ešte nepokazí. Na diaľnicu hodia zvršok a ju pustia do prevádzky vďaka tomu, že v októbri sa plánuje dostavať nadväzujúca diaľnica, od Svrčinovca po Skalité. Obe cesty sprístupnia naraz.

Pre región by to mala byť veľká zmena. Od hraníc totiž nemôžu niekoľko kilometrov dnes len tak jazdiť klasické veľké nákladiaky. Na cestu nižšej triedy, aká tadiaľ vedie, sa jednoducho nezmestia. Kamionisti preto prechádzajú cez Česko a poľský Těšín alebo si vyberajú obchádzku cez Trstenú.

Čakalo sa na to dlho. Poliakom sme dokonca sľubovali, že cestu spojazdníme skôr, ako u nich budú európske futbalové majstrovstvá, spomína si Čermák. Tie boli pred viac ako troma rokmi. Až na budúci rok sa nakoniec sčasti prepoja niektoré priemyselné centrá.

Dokopy tak na budúci rok na ceste medzi Žilinou a Poľskom pribudne 15,5 kilometra diaľnice s označením D3.

Nebude to však pohodlná štvorprúdová autostráda, akú si pod pojmom diaľnica obvykle predstavujeme. Rozmery a parametre diaľnice sa zachovajú, akurát bude iba jeden pruh tam a druhý naspäť. Aj na poľskej strane je to na viacerých úsekoch takto. Je to aj preto, že nie je jasné, či väčšiu kapacitu v tomto regióne potrebujeme.

Na D1 nepribudne ani kilometer

Nebudú to jediné kilometre, ktoré na budúci rok pribudnú do siete ciest z kategórie najvyššej triedy. Kto by však čakal, že po tohtoročnom strihaní pások na 46 nových kilometroch severnej spojnice Bratislavy s Košicami, D1, pribudnú na nej ďalšie úseky, sa mýli. Nové kilometre otvoria akurát na južnej rýchlostnej ceste R2.

Južná trasa medzi metropolami sa obohatí o necelých 8  kilometrov za Zvolenom, po Pstrušu, a ušetrí šoférom zopár minút jazdy.

Ďalšie kilometre, opäť v takzvanom polovičnom profile ako na D3, pribudnú aj pri Partizánskom. Pôjde o necelých 10 kilometrov medzi Ruskovcami a Pravoticami.

Nálepku len tak kúpiť nemusíte

Keď však budete chcieť zaplatiť za jazdu po diaľnici, treba myslieť na to, že tradičné nálepky, ktoré sa lepia na okno, na budúci rok končia. Budú sa dať kúpiť elektronické diaľničné nálepky. Najpohodlnejšie je to cez počítač či telefón.

Aj na benzínkach ochotne naťukajú údaje o vašom aute do nového IT systému, ktorý bude od tej chvíle vedieť, že máte za diaľnicu zaplatené. Keby nie, poznávacie značky budú sledovať kamery, a keď spárujú údaje s dátami v novom IT systéme, štát zistí, či ste jazdili načierno.

Sieť čerpačiek, na ktorých sa takáto e-nálepka bude dať kúpiť, bude však omnoho užšia, než keď sa predávali tradičné nálepky. Na štart bol koncom roka 2015 nový systém na 150 predajných miestach. Toto číslo by ešte malo začiatkom roka rásť, no stále sa nedostaneme tam, kde v minulosti.

V období, keď naša spoločnosť zabezpečovala distribúciu nálepiek, bol počet predajných miest približne 1300, opisuje firma Italmarket, ktorá zvykla na čerpačky či pošty nosiť klasické nálepky v minulosti.

Napríklad na pošte, ktorá ich zvykla predávať, elektronické nálepky nekúpite vôbec.

Údaje z Maďarska ukazujú, že aj po tom, ako v krajine zaviedli elektronické nálepky, 95 percent ľudí si ich chodí kupovať tradične na benzínke.

Teraz najčítanejšie