Denník N

Ako sa Hollywood zapredal Číne a nakoniec z toho ani veľa nemal

Hollywood naučil Čínu nakrúcať vlastenecké „akčňáky“ (záber z filmu Vlčí bojovník 2). Foto - Chao Feng Pictures
Hollywood naučil Čínu nakrúcať vlastenecké „akčňáky“ (záber z filmu Vlčí bojovník 2). Foto – Chao Feng Pictures

V treťom filme série Mission: Impossible beží Tom Cruise Šanghajom. V uliciach starého mesta vidí na šnúrach bielizeň. A to je problém. Je jej totiž trochu veľa, visí aj na oknách nájomných domov, medzi oblečením čínskych občanov kamery zachytili napríklad aj ich spodky!

Úrad, ktorý povoľuje uvádzanie cudzích filmov v čínskych kinách, preto vyjadril nespokojnosť. Niekto by predsa z tých obrazov mohol nadobudnúť dojem, že Čína je nejaká zaostalá, že nie je len prudko sa rozvíjajúcou krajinou plnou smelých novostavieb, modernej techniky a efektívne a nezištne fungujúcich inštitúcií.

Aby sa film mohol v Číne uviesť, produkcia časť šnúr s bielizňou z filmu vymazala.

Táto príhoda výstižne ilustruje vzťah Číny a Hollywoodu v posledných rokoch. Jedna strana diktuje a druhá poslušne koná vo viere, že jej nič iné nezostáva.

Potenciálne veľký problém sa stáva z úplne okrajových vecí.

Pretože čínske úrady sú veľmi bdelé. A aj preto, že v hollywoodskych filmoch už nezostáva z ich hľadiska sporného viac ako takéto marginálie. Akékoľvek vážnejšie „prehrešky“ sú ošetrené skôr, než na hotový film zaostrí pohľad čínsky cenzor.

A nie je výnimkou, že sa s čínskou stranou konzultujú

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Čína a Taiwan

Filmy

Kultúra, Svet

Teraz najčítanejšie